Nomád gourmand: táplálkozás a hegyen

Táplálkozás. Gyakran a túra legemlékezetesebb pillanatai a közös főzéshez, a kulináris improvizációhoz kapcsolódnak. Egyúttal a teljesítményedet és a közérzetedet is nagyban meghatározza az, hogy mit juttatsz a bendődbe.

Súly

Nem a testsúlyról szólunk, hanem arról, hogy mennyire fontos, ámde gyakran figyelmen kívül hagyott szempont az elcsomagolt étel súlya és térfogata.

Gondolj bele, amikor csomagolsz, akkor egész optimistán tekintesz a hátizsák súlyára egészen addig, amíg bele nem rakod a konzerveket, csokikat és a 2 kg almát. Amikor a túra végén sokkal könnyebb a zsákod, az is általában azért van, mert már “kietted” belőle az ételek zömét. (Nem pedig azért, mert elhagytál 1 pár zoknit.)

Az elemózsia tehát nagy súlyt jelent a hátizsákodban és a helyigénye szintén jelentős. Ezért tehát kajaválasztáskor érdemes figyelembe venni:

  • A tápérték/térfogat arányt: mennyire energiadús vs. mennyi helyet foglal el a zsákban
  • Csomagolóanyag súlya: üvegben vagy konzervben nem érdemes elemózsiát hozni, mert túl nagy a felesleges súly. Üveg helyett műanyag doboz, a konzervek tartalmát pedig erős, légmentesen záró tasakokba teheted.
  • Magának az ételnek a súlya: a “porkaják”, tehát a forró vízben főzendő levesek és tészták nagyon kis helyet foglalnak el és könnyűek, a tészták továbbá dúskálnak a szénhidrátokban.

 

Újdonságok

Túraboltokban, sportboltokban találkozik az ember különböző energiaételekkel különböző halmazállapotban – porok, zselék, csoki-szerűségek. Hatásuk vitathatatlanul jó (bár vigyázni kell a no-name energiakajákra). Az elutasítása ezeknek a mű ételeknek általában azon alapszik, hogy nem mindenki vesz szívesen olyan vegyianyag mennyiséget magához, amennyit az energiazselék és társaik tartalmaznak. Természetesen a fent említett por-tészták is bővelkednek az ilyen anyagokban. Ez tehát egyéni mérlegelés, “hit kérdés” és nehéz tanácsot adni.

Valamelyest pénztárcafüggő is a dolog, hiszen elég drágák az ilyen sporteledelek.

Többen úgy vagyunk vele, hogy a mindennapi élet során igyekszünk minél kevesebb tartósítóanyagot bevinni szervezetünkbe, a túrákon pedig nem szempont az E-vel jelölt összetevők száma a csomagoláson. Túrák, expedíciók alatt a koleszterin iránt is megbocsátóbbak vagyunk egyrészt azért, “mert ledolgozzuk,” másrészt, mert a hegyekben nem stresszelünk (általában). Márpedig a stresszelés sokkal erősebb mértékben járul hozzá a koleszterin romboló munkájához, mint az étrend, ami csak 15-20%-ban határozza meg a koleszterinszintedet.

OK, akkor milyen ételeket javasoltok?

  • Rozskenyér, magvas kenyér: a fehér kenyérrel szembeni előnyei: laktatóbb, kisebb térfogatú, tovább eláll, kevésbé látványos rajta a penész :)
  • Szalonna, kolbász, szalámi: verhetetlen tápérték, sokáig eláll.
  • Műzli szelet, mogyorós csoki: a műzliszelet tele van energiával és nagyon könnyű, továbbá nem olvad. A mogyorós csoki ugyan olvad, ha meleg van, de a mogyorók miatt még laktatóbb
  • Aszalt gyümölcs, magvak: pl. diákcsemege. Nagyon finom, változatossá teszi az étrendet, jól eláll és fontos nyomelemeket tartalmaz. A magvak szénhidrátban dúsak (energia!) az aszalt gyümölcs pedig gyümölcscukrot tartalmaz, ami szintén energiát visz a lábadba, hogy könnyebben menjen az az emelkedő.
  • Zöldpaprika: sokan nem tudják, de nagyon jól oltja a szomjat. Próbáld ki, meg fogsz lepődni. Ezen túl C-vitamin bomba, a C vitamin pedig erősíti az ellenállóképességed.
  • Multivitamin tabletták: ha napokig nem jutsz friss gyümölcshöz, zöldséghez, akkor érdemes ily módon pótolni a kieső vitaminokat.

Végül meg kell említeni, hogy mások vagyunk, így lehet, hogy Neked tökéletesen megfelel az, ami nekünk kevésbé – és fordítva. Ki kell kísérletezni, hogy a Te tested milyen üzemanyaggal szuperál legjobban. Jó kísérletezést és jó étvágyat a túrádhoz! Az iKaland ügyfélszolgálaton nem csak a túrákkal kapcsolatban tudunk felvilágosítást nyújtani, de pl. a táplálkozás kapcsán felmerülő további kérdéseidre is boldogan válaszolunk.

Rocky Mountain