Így készülj első magashegyi mászásodra

by: Laca

Category: , ,

Edzéstervet is adunk!

Kattints ide a letöltéshez.

Hol kezdjem? Hogyan készüljek, milyen felszerelést vásároljak? Nehéz lesz? Meg tudom majd csinálni? Hogyan válasszak megfelelő túrát?

...ezek szoktak lenni azok a kérdések, amik az első magashegyi mászótúra kapcsán beugranak. Ha kacérkodsz életed első komoly gleccsercsúcs-mászásával, akkor itt a helyed, Neked készült ez a bejegyzés.

Grossvenediger mászás, Ausztria

Lehet, hogy életedben nem jártál még magas hegyen, de az is lehet, hogy egynapos túrák keretében túráztál már 2000 méter fölé. Az új élmény, amire készülsz annyiban más mint az eddigiek, hogy most először 2 napon át leszel a hegyen és garantáltan megtapasztalod az oxigénhiány enyhe tüneteit is. Egy relatíve puritán menedékházban pihensz rá a csúcsmászásra, ahova valószínűleg hajnalban indulsz, miután éjszaka nem biztos, hogy teljesen kipihened magad.

Ezek dolgok és néhány apróság adják az "újdonságfaktort" esetleges korábbi mászásaidhoz képest akkor, amikor először mész önerőből háromezer méter fölé az Alpokban.

Miért hallgass ránk?

Amit itt olvashatsz, az több mint egy évtizednyi hegyivezetés tapasztalatából merít. Az elmúlt 11+ évben kiváltságunk volt többszáz mászót élete első komoly mászására elkísérni. Kezdjük érteni, mitől "működik a dolog" és mi az ami ahhoz kell, hogy felejthetetlen élmény legyen számodra - a felejthetetlen szívás helyett.

Az iKalandnál az első túraterveket Erőss Zsolt állította össze még 2006-ban, majd csapatunkhoz folyamatosan csatlakoztak a magyar expedíciós mászók, vezetők. Ők mind elméletben, mind gyakorlatban felbecsülhetetlenül nagy tapasztalatot és értéket hoztak a "közösbe" itt a cégnél. Az ő tudásuk, tapasztalatuk köszön vissza írásainkban, edzésterveinkben.

Kétségtelen: ahhoz, hogy sikeresen feljuss egy hegyre, sok tényezőnek kell klappolnia.

Vannak olyanok, amelyekre nincsen ráhatásod - például az időjárás. Az, hogy például egy osztrák 3600 méteres csúcson milyen időjárás vár nehezen jósolható meg, még a nyári szezonban is. A szeszélyes és gyorsan változó időjárás mellett, azonban van jó néhány dolog, amire fel lehet és fel is kell készülnöd.

Bizonytalan vagy, ez természetes

Most még kezdőként bizonytalan vagy, ötleted sincs, hogy hol kezdj neki, milyen edzettség, milyen felszerelés kell ahhoz, hogy feljuss egy csúcsra. Ez abból is adódhat, hogy egyedül vagy ezen az úton, nem igazán tudod, hogy ki és hogyan segíthet ebben. Ilyenkor a legtöbben "random" dolgokat csinálnak, ide-oda kapnak, próbálkoznak ilyen-olyan edzéssel, felkészítő túrákkal, megvásárolnak egy-egy felszerelést.

De keretek nélkül, rutintalanul ez általában nem vezet sikerre és tanácstalanul vágnak bele.

Grossvenediger mászás, Ausztria

Az első kérdés tehát nem is az, hogy bírni fogod-e, hogy készen állsz-e az első magashegyi túrádra.

Sokkal inkább az, hogy hajlandó vagy-e elindulni, elkezdeni a felkészülést.

Ehhez ugyanis még nem kell semmi más az elhatározáson kívül. Nem kell bevásárolni, nem kell még a túrára jelentkezni. De ki kell szállni az irodai székből, a megszokott kényelemből.

Később látni fogod, hogy a csúcsmászás mennyire fejben dől el, mennyit számít az elhatározás. Az a bizonyos hit, hogy meg tudod csinálni.

Wildspitze

Vegyük sorra a legfontosabb kérdéseket még egyszer, amik valószínűleg benned is ott motoszkálnak.

A legfontosabb talán a fizikai felkészültség - és ez az, aminek a megszerzése több időt vesz igénybe annál, mint hogy egy boltban megveszel néhány ruhadarabot. Ezért az állóképességed felmérése és felépítése a legfontosabb témánk, úgyhogy kezdjük is ezzel.

Elég edzett vagy?

Képes leszel felmászni a csúcsra? Most még nem biztos, hogy tudod, de ha leteszteled magad, végigcsinálod azt a specifikus magashegyi edzéstervet amit hamarosan bemutatunk, akkor ki fog derülni edzettségi szinted és az is, hogy esetleg mennyi hiányzik még az optimális szinthez.

Miért?

Mert úgy állítottuk össze, hogy egy teljesen átlagos fizikai képességekkel rendelkező túrázó is végig tudja csinálni. Itthon, magyarországi keretek között, minimális ráfordítással.

Tulajdonképpen futás, túrázás, kerékpározás, úszás, lépcsőzés esetleg némi funkcionális edzés. Ezekre lesz szükséged, ezekkel ugyanis teljesen felkészülhetsz a fizikai kihívásokra.

További jó hír, hogy nagyjából 4 hét alatt ez le is tudható. Nem kell évekig szenvedned, mindössze heti néhány óra szabadidőt kell feláldoznod a cél érdekében. Egyébként letöltheted, kinyomtathatod és biztos lehetsz abban, hogy felvisz a csúcsra:

Magshegyi ed

Az edzésterv mellett keretében, néhány egynapos túrával letesztelheted magad, hiszen a kezdő magashegyi túrákon elsősorban a fizikai állóképességedre lesz szükség. Magyarán felfelé gyaloglás néhány órán keresztül, kényelmes tempóban, pihenőkkel.

Ez nem hangzik túl bonyolultnak igaz? Azért nem, mert nem is az.

Oké, de ott van egy csomó más tényező is, azokkal mi lesz?

Például kelleni fog egy jó bakancs, magashegyi túraruházat, hátizsák. Ebben is segítünk, részletes felszereléselemzéssel, konkrét-gyakorlati tippekkel, hegyivezetőink évtizedes tapasztaltainak megosztásával.

A felszerelés mellett "jól" kell célpontot választani, magyarán olyan hegynek kell nekivágnod, amit előzetes tapasztalat nélkül is teljesíthetsz. Ebben sem leszel egyedül, számíthatsz a szakmai segítségre. Igen, ha túl nehezet választasz le fogunk beszélni róla, akkor is ha ez azt jelenti, hogy nem jössz el velünk túrázni.

Kinek való ez a magashegyi edzésterv?

Elsősorban kezdőknek íródott, akiknek van alap-edzettségük. Kezdd itt, ha még sohasem másztál hegyet, de szeretnél belevágni.

  • 4 hét alatt végig lehet csinálni
  • itthon, Magyarországon is végezhető, nem kell elutazni és százezreket befektetni
  • a fizikális felkészülésen kívül tesztelheted magad és a felszerelésedet, illetve kiderül, hogy neked való-e a hegymászás vagy sem.

Milyen hegyre lehet ezzel felkészülni?

Tipikusan az első 3000-es gleccser túrádra, hosszabb magashegyi trekkingekre, via ferrátákra. Néhány példa, ilyen kezdő túrákra, amelyekre tapasztalat és előzetes hegymászótudás nélkül is belevághatsz megfelelően képzett hegyivezetővel:

Grossvenediger, Grossglockner, Marmolada, Wildspitze

Az edzésterv, amit itt találsz 4 hetes és elég általános, magyarán bárki kipróbálhatja - de kell hozzá némi alap-kondi: tudj kocogni 8-10 km-t különösebb dráma nélkül. Magyarán, körülbelül egy órát tudj kocogni anélkül, hogy újra kellene éleszteni utána. Ha ez adott, nem kell sem hegymászónak sem pedig kisportolt teljesítmény őrült terminátornak lenned, hogy teljesítsd. Egyetlen dolog kell hozzá: CSINÁLD VÉGIG!

Néhányan azt mondják, hogy ez az edzésterv túl erős...Nem mernek belevágni. Neked is ez a véleményed? Íme még egy kis kiegészítés.

- amikor azt írjuk, hogy "bárki számára teljesíthető", akkor valójában azokra az emberekre gondolunk, akikkel nap-mint-nap beszélünk túráink kapcsán és akik ezt az oldalt látogatni szokták. Ők jellemzően nem szuper-fittek, de rendszeresen mozognak, túráznak. Tehát, véletlenül sem az átlag irodistának készült a terv.

- visszajelzések alapján a legtöbb ember az edzésterveiknek a 40-70%-át csinálják meg (mi is így voltunk, főleg az elején) - ezért egy picit túl van húzva abból a szempontból, hogy ha a programot nem csinálod teljes intenzitással, nem érsz a végére/több pihenőnap csúszik be az élet ügyes-bajos dolgai miatt, akkor is kellően edzett legyél ahhoz, hogy élvezettel (és ne kínlódással) teljenek első 3-4000-es mászásaid... mert ez a fő célja az egésznek.

 

Letölthető magashegyi edzésterv kezdő túrázóknak

Magshegyi ed

 

Kérem az edzéstervet!

 

Ne feledd!

...a felkészülés, az alapozás ugyanúgy része a csúcsmászásnak, mint azok a lépések, amiket a csúcs alatt megteszel. Vedd komolyan! Meghálálja magát - és segít intenzívebben megélni azt az élményt, ami miatt te is, én is hegyre megyünk...

 

Rocky Mountain