"6 dolog ami miatt lecsúsztam a Kilimandzsáró csúcsáról" – egy túrázó tanulságai

by: Túravezető

Category: , , ,

Az Uhuru Peak, azaz “Szabadság csúcs” felhőkbe burkolózva (fotó: Nigel Voaden)

Tanulságok, vallomások és tippek egy túrázótól, aki nekivágott a Kilimandzsárónak, de a csúcsról sajnos lemaradt. Pár napja ezzel a túrázóval, Barnabással beszélgettünk. Miért? Hogy tanulj a hibáikból, hogy felvértezd magad, hogy tudd mire kell odafigyelned. Ugyanis van néhány játékszabály amit érdemes betartanod, ha sikeres és élvezetes túrát szeretnél.

Barnabás testvérével Bencével 2011-ben, egy magánszervezés keretében próbálkozott Afrika csúcsával. Tapasztalt túrázókként, az első 5000-üket készültek bezsebelni, ezért hatalmas ambícióval és lelkesedéssel vágtak bele a kalandba.

"A kezdeti eufória után azonban hamarosan tortúrává változott az utunk. Nem tudtunk rendesen enni, hiányzott egy csomó kiegészítő cuccunk és mint kiderült a magashegyi környezet hatásaival sem voltunk egyáltalán tisztában."

– emlékszik vissza Barna

1. Útvonal / időtartam

Több, mint 8 út vezet a Kili a csúcsára. De melyiket is válasszuk?
Barnáék a 6 napos Machame utat választották, amit “Whiskey” út-nak is hívnak egyébként. Abban minden Kili-t megjárt túrázó egyetért, hogy rossz döntés nincs igazából a választásnál, mivel mindegyik útvonal festői környezetben vezet az Uhuru csúcs felé.

 

A Kilimandzsáróra vezető ösvények:

Kilimandzsáró mászás

 

Pár jó tanács azonban mielőtt választanál:

Sokan esnek abba a hibába, hogy az 5 napos Marangu mászást választják. Attól még, hogy “Coca Cola” út a csúf neve és a legkönnyebb útvonalként tartják számon, egyáltalán nem az. Pláne nem az 5 napos verzió.
Napi 1000 méter szintemelkedés, “gyorsabb akklimatizáció” szükségeltetik. A kellemetlen percek elkerülése végett csak a 6 vagy több napos verziókban gondolkodj, itt sem mindegy azonban, hogy melyiket is választod.

"Már az elején gyanúsnak kellet volna lennie, amikor helyi túravezetőnk csak csóválta a fejét a 6 napos Machame mászásunk hallatán. Sajnos a 4-ik napon a Barranco táborból kiindulva, a köztes Karanga tábort kihagyva, egészen a Barafu táborig kellett eljutnunk, ami szó szerint térdre kényszerített minket a nap végére. Így utólag már biztos a 7 napos verzió vagy a 6 napos Umbwe út mellett tennénk le a voksunkat, mivel így egyik esetben sem kellett volna ezt a távot egyben abszolválni." -

 

Ha érdekel a Kilimandzsáró tarts velünk a következő túrára. 2020-ban a Machame ösvényen megyünk.

(7 nap + akklimatizációs túra a Merura) 

Részletek és akklimatizációs kedvezmények itt.

 

 

Érdemes a Meru-t (4566m, a Kili “kis testvéreként ismert) is beiktatni, szó szerint sok fejfájást fogsz vele megspórolni a Kili-n.

"Ez egy örök szívfájdalmam marad, hogy végül a Meru kihagyása mellett döntöttünk. Főleg amikor láttuk a távolban a a felhők fölé törő csúcsát a Kili-ről."

Amellett, hogy óriási segítség a Kilimandzsáró előtt, a lenyűgöző Arusha Nemzeti Parkon keresztül kanyarog az ösvény a csúcs felé. Ez annyit jelent, hogy békésen legelésző bivallyal, zsiráffal és számtalan más állattal is találkozhatsz a mászásod során.

2. Helyi túraszervező

A Kili esetén mindig vesszőparipa az ár, hogy mi és miért kerül ilyen sokba. Ettől függetlenül ha már odáig jutottál, hogy a helyi szervezők közül válogatsz ne ugorj be a gyanúsan alacsony árnak!

A világnak erre a felére különösen igaz, hogy a legtöbb esetben valamin mindig megspórolják a különbséget. Nagy valószínűséggel a te károdra.

Ami olcsónak tűnik…az könnyen lehet, hogy a végén drágább lesz. 50-100 ezer Ft-ot megspórolni és végül lemaradni a csúcsról..nem jó dolog.

"Beleestünk sajnos abba a hibába, hogy az ár alapján választottunk túraszervezőt és így főleg az ellátásunk terén, komoly hiányosságokkal kellett a hegyen szembesülnünk."

Akárhogy is döntesz mindenképp rengeteg fórumozást, utánaolvasást illetve később e-mailezést fog igényelni a dolog, hogy megtaláld a megfelelő céget.

Szóval csak ésszel mielőtt több ezer-ezerötszáz dollárt utalsz át egy tanzániai bankszámlára.

Kilimandzsáró túra

A helyi segítők jó része a Chaga törzsből származik (fotó: Daniel Koehne)

3. Bakancs + túrabot

Ez az egyik legidegesítőbb “banánhéj” lehet. Ha nem akarsz elcsúszni rajta, akkor mindenképp egy tökéletesen bejáratott, kényelmes trekking bakancsot hozz. Egy egyedi/zselés talpbetét is nagy mértékben tud segíteni az ízületek illetve a talpad kímélésében.

"Már a második nap éreztem, hogy a talpam szenved a folyamatos terhelés miatt. És ez csak rosszabb lett a napok folyamán. A Kilimandzsáró után rögtön be is szereztem egy pár zselés talpbetétet, amik azóta minden mászásomon a felszerelésem részét képezik. Elég kellemetlen amikor rájössz, hogy 4-5000 forinton múlhat a siker."

Na de mi a helyzet a túrabotokkal? A Kilimandzsáró lehetne akár az ideális reklám tárgya minden egyes túrabot gyártó cégnek. A terep sokszor ugyanis a hullámvasutazásra hasonlít rengeteg ereszkedéssel, emelkedéssel.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy egy pár minőségi teleszkópos túrabot mennyivel élvezhetőbbé és könnyebbé tudja tenni a túrát.

"A Kili előtt sose gondoltuk volna, hogy egy pár túrabot mennyivel meg tudja az ember életét könnyíteni a hegyen. Sajna, a vásárlásnál mi még itt is a spórolás mellett döntöttünk és ez annyit eredményezett, hogy állandóan összecsúsztak meg szétestek a "minőségi" botjaink menet közben."

A túrabot amellett, hogy leveszi a terhet a térdekről, segít az ideális tempó megtalálásában.

Kilimandzsáró túra

Úton a következő táborba (fotó: Philip Collier)

4. Tempó

“Pole,pole” azaz lassan, lassan. Ezt rendkívül sokszor fogod hallani a helyi guide-tól a túra során. Nem véletlenül.
A sikeres Kili mászás alapja ugyanis, hogy spórolsz az erőddel az út végéig. Erre a legjobb módszer, ha lassan, mondhatni lassított felvételben abszolválod a napi távokat. Könnyűnek hangzik?

Hidd el nem az. Nagyon nehéz ugyanis agyban ráállni arra, hogy tényleg csak vánszorogj egész nap.

"A pole, pole-t sajnos nem sikerült elsajátítani elég hamar. Mivel a terep sokszor könnyű volt, beleestünk abba a hibába hogy rohantunk, figyelmen kívül hagyva, hogy 4000 méter körüli magasságban vezet az utunk. Utólag nagyon jó lett volna egy kicsit gyakorolni ezt, mert így rengeteg energiát tudtunk volna megspórolni a csúcs előtt."

A komótos tempó rengeteget segít a magashegyi betegség elkerülésében is, nem véletlen a mondás “lassan járj tovább érsz”.

Ez itt különösen igaz. Szóval csak nyugodtan, lazán – fotózz, beszélgess, nézelődj – nem lesz hova sietned amúgy sem.

Kilimandzsáró túra

Tábor a felhők felett

5. Étkezés

A nem megfelelő minőségű vagy mennyiségű étel sokkal többe is kerülhet, mint egy elrontott vagy korgó gyomor. Ha nem tudsz rendesen enni, akár a csúcsodba is kerülhet a dolog. Minden energiádra szükség lesz ugyanis.

"Ezen rengeteg minden múlt. Egyik nap sem tudtam azt mondani, hogy most megfelelő kaját kaptunk. Például hiába írtuk bele foglalásnál a megjegyzésbe, hogy nem kérünk halat (gyerekkorom óta utálom, nem eszem meg), kétszer is halat kaptunk vacsorára, ami miatt kétszer is gyakorlatilag korgó gyomorral kellett lefeküdnünk.

Meggyőződésem, hogy ha jó lett volna a koszt, feljutottunk volna a csúcsra"

– meséli Barna

Egy jó szakács a Kilimandzsárón aranyat ér. Ezt nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Szóval mielőtt kiválasztanád a helyi túraszervező céget, mindenképp győződj meg róla, hogy a lehető legjobb minőségű és mennyiségű ellátásban fogsz-e részesülni a hegyen.

Ez valószínűleg rengeteg utánaolvasással és gyötrelemmel fog járni, de a sikerért mindent ugye.

Kilimandzsáró túra

Tábori konyha (fotó: Jenna S.)

6. “Apróságok”

Vannak egészen triviálisnak tűnő dolgok, amikkel az ember nem is számol csak ha már késő. Ilyen lehet például ha nem szerelkezel fel zoknikból rendesen. Mivel egész nap bakancs lesz a lábadon, elengedhetetlen, hogy kényelmes, jó minőségű, minden tekintetben “pöpec” zoknikat hozz.

(A zoknik anyaga néhány nap alatt a folyamatos izzadás és gyaloglás miatt összetömörödik. Ilyenkor hiába szárad meg, le kell cserélni, különben fel fogja törni a lábad.)

Szintén bevált módszer egy kényelmes, könnyű sportcipő a hegyre. Erre leginkább a táborokban lesz szükséged, amikor piszok jól fog esni, ha végre leveheted a nehéz bakancsodat.

"Nem volt kellemes egész nap a bakancsban aszalódni. Ráadásul még a táborokban sem tudtuk átcserélni valami kényelmesre. A negyedik nap környékén ráadásul még a tiszta zoknikból is kifogytunk, így tényleg csak a csendes szitkozódás maradt az utolsó napokra."

A Kili-n rendkívül fontos, hogy elegendő vizet fogyasszunk. Ez akár napi 3-4 litert is jelenthet. Mivel szinte egész nap úton leszel, rá leszel szorulva, hogy útközben igyál. Ha nem akarsz folyton a hátizsákoddal meg vizes palackokkal szórakozni és értékes energiát pazarolni, mindenképp szerezz be egy Camelback-et.

"Hihetetlen idegesítő volt pl., hogy mindig kotorászni kellett a víz után, sokszor nem is ittunk inkább emiatt. Gondolom mondanom sem kell, hogy így nem nagyon jött össze a napi 3-4 liter víz elfogyasztása."

Egy Camelback birtokában nem fogsz azon agyalni, hogy “Huh most megálljak-e inni vagy sem” hanem folyamatosan tudod hidratálni a szervezetedet.
Hidd el ez a pár apróság sokkal könnyebbé és nem elhanyagolható módon komfortosabbá fogja tenni az életedet a hegyen.

Kilimandzsáró túra

A Karanga tábor elhagyása, háttérben a Kili


Sejtjük, hogy érdekel a Kilimandzsáró megmászása...

De mielőtt elkezded becsomagolni a bőröndöd, a felkészüléshez ajánljuk figyelmedbe a 2014 végén megjelent (2019 ősztől már a 2. kiadás érhető el) - és több mint ezer olvasó által értékelt Kilimandzsáró Kódexet.

A Kilimandzsáró Kódex - A könyv, ami megmutatja, hogyan készülj és hogyan juss fel sikeresen a Kilimandzsáróra

- akkor is ha teljesen kezdő vagy nincs hegyi tapasztalatod -

Amennyiben hozzá szeretnél jutni a könyvhöz kattints ide

Mit találsz a kódexben, miért jó ez neked?

Többek között:

  • a mentális és fizikai felkészülés konkrét praktikát, edző/bemelegítő túra javaslatokat
  • a felesleges és kötelező felszerelések listáját, expedíciós mászók által összeállított pakolási tippeket
  • konkrét választ a tipikus technikai kérdésekre - vízum, oltások, egészségügy, költőpénz, borravaló
  • a Kilimandzsáró összes lehetséges útvonalát, a várható időjárást
  • a helyes magashegyi étkezés és a megfelelő folyadékpótlás 5+1 szabályát
  • a felszerelésvásárlás szabályait és a helyes akklimatizációs taktikát

Összegyűjtve és rendszerezve mindazt, ami hozzásegít a Kilimandzsáró sikeres és élvezetes megmászáshoz.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rocky Mountain