[Everest BC, Himalája, Nepál] – A Kékes után 6000-esre mászott a magyar túrázó

by: Laca

Category: , , ,

…tisztán emlékszem. Egy októberi nap volt, egyedül ültem az irodában és még éppen az ebédszünet utáni komából ébredeztem, amikor csöngettek. Egy mosolygós srác lépett be az ajtón. Nem sokat kertelt, gyorsan kibökte, hogy az Everest Alaptábor meglátogatása az álma. Sportos, életerős embernek tűnt – nem lesz vele semmi gond, mondtam magamban.

Aztán kiderült, hogy az Island Peak (6189 m) mászás is érdekli, de még sohasem járt a Kékesnél magasabban és semmilyen magashegyi tapasztalata nem volt. Ezen a pontos kicsit vakargattam a fejem és talán hümmögtem is egy sort.

De nem estünk kétségbe, hanem bő félóra alatt közösen összeírtuk a szükséges felszereléseket, a felkészülés és edzés fázisait, a bemelegítő túrák lehetőségét. Végső soron vázoltuk az utat, ami a “túrázni szerető”, budapesti informatikust eljuttatja az Everest lábáig és az Island Peak 6000 méter feletti havas csúcsára.

…”és láss csodát” – Laci sikeresen végig járta az utat Kathmandutól az Everest Alaptáborig, végül az Island Peak 6000-es csúcsáig.

Élményeit és az Everest Alaptáborba készülőknek szóló tanácsait, később a Turista Magazinban is megírta. Elmondta, hogy mi a siker titka, hogy készült fizikálisan és mit kezdett az ismeretlen “mumussal”, a magassággal.

 

dsc_1117_664x374t5_ic

Története jól mutatja, hogy a világ leghíresebb túrájának (Everest Alaptábor Trekking) teljesítése “földi halandóknak” is elérhető cél. Persze komolyan kell venni a felkészülést, de előzetes hegymászó tapasztalatra egyáltalán nincs szükség.

Leginkább teljesítménytúrákkal (országos kék-túra) és futással készült, amellyel a rá váró fizikai terhelést tökéletesen le tudta modellezni. Tudta mire képes a szervezete, az egyetlen kérdés az volt, hogy a magasságból adódó, oxigénhiányos környezetre, hogyan reagál a szervezete.

Tapasztalatai szerint rengeteget számít, a rendszeres és folyamatos folyadékbevitel és az étkezés. Ehhez akkor is tartotta magát, amikor a teste nem kívánta az utánpótlást.

“…fiatal élsportolókat kiüthet akár 3500 méter is, és én láttam olyan 50 év feletti hölgyet, aki gyönyörűen, tünet nélkül teljesítette az alaptáborig vezető utat. Mindenkire másképp hat.”

 

dsc_1044_664x374t5_ic

A magashegyi gyógyszereket teljes mértékben mellőzte, hiszen ezek fogyasztása extra folyadékbevitelt kíván, helyette preventív módon Ginko bilobát szedett (már 1 hónappal az indulás előtt).

“Ha betartod a szabályokat, lassan emelkedsz, egyenletesen lélegzel, és figyeled magad, hogy a magashegyi betegség enyhe tünetei mikor és milyen mértékben jelentkeznek (fejfájás, aluszékonyság, hányinger, szédülés stb.), akkor csinálod jól. Őszintének kell lenni magadhoz és a társaidhoz.”

Az Island Peak miatt – téli körülmények között az Ankogelt (3250 m) teljesítette, itt az alpesi környezetben elsősorban a várható technikai kihívásokra készült fel, de akklimatizációnak sem volt utolsó, hiszen alig 1 hónappal az indulás előtt vágott neki.

(A tapasztalatok szerint az akklimatizáció jótékony hatása kb. 2-4 hétig tart. A szervezet tehát nagyjából ennyi ideig emlékszik a magasban töltött időszakra, így a következő alkalommal kevésbé jelentkeznek a hegyi betegség tünetei.)

 

cikk(107)_664x374t5_ic

A titka az, hogy akarni kell –

“A nehézségeken az lendített át, hogy én ezt nagyon akartam, láttam magam előtt a célt. Vallom, hogy mászás közben 50%-nál több a fejmunka, a többi a fizikum.”

 

Laci tanácsai, ha az Everest Alaptáborba készülsz:

  • Végezz rendszeresen állóképességet növelő sportokat, az úszás kifejezetten jó, mert a vízpárával vegyített levegő a kisebb oxigéntartalomhoz szoktat.
  • Legyél képes nap nap után 30-40 kilométer megtételére.
  • Szokj hozzá már gondolatban is: csökkentett komfort, hideg, higiénia hiánya, betegség okozta hasmenés várhat rád. Készülj fel oltásokkal!
  • Nem feltétlenül ismerősökkel mész, mindenkinek más a beállítottsága, erre befogadónak kell lenned.
  • Terepfutó félcipő is megteszi az alaptáborig, a jó minőségű felszerelés legyen kipróbált, de ott is vehetsz akár potom összegért dolgokat (kivéve bakancsot, technikai felszerelést).
  • Ha teheted, menj előtúrára, előhegymászásra!
  • Kezdj el mielőbb túrázni, hogy felszerelésekből minél kevesebbet kelljen venned!
  • Legyen célod, csak az fog továbblendíteni, de az önismeret a legfontosabb!

 

A teljes cikk a Turista Magazinban jelent meg.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rocky Mountain