Így készülj a Kilimandzsáróra – 10 magyarországi túraútvonal, ahol tesztelheted magad

by: Laca

Category:

A felszerelés és az akklimatizáció mellett, a harmadik leggyakoribb kérdés valahogy így szól – Hogyan készüljek a Kilire, milyen túrákat javasoltok felkészülésnek? 

Mivel a Kilimandzsáró egy vegytiszta trekking túra (technikai nehézségek nincsenek, kizárólag gyalogolni kell) ezért a felkészülés egyik legjobb módja, ha a szervezetedet hozzászoktatod a hosszú, monoton gyalogláshoz – lehetőleg komolyabb szintkülönbséget is beiktatva. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hazai túraútvonalat, ha szeretnéd tesztelni magad mielőtt nekivágsz Tanzánia és Afrika csúcsának. Jókat túrázol, bemelegítesz, kipróbálhatod a felszerelésedet, betörheted a bakancsodat…próbát tartasz a nagy falat előtt.

A túrák között találsz egészen könnyűt is – így akkor is belevághatsz, ha még sosem vagy utoljára az úttörő táborban kirándultál.

Könnyű túrák:

Tipp

Ezeket a túrákat elsősorban ráhangolódásnak ajánljuk, akkor is megcsinálhatod, ha még kezdő vagy és bizonytalan a fizikai teherbírásod tekintetében. Könnyed, néhány órás gyalogtúrák.

1. Vértes, Gánt

Marsbéli vörös táj és afrikai szavanna hangulat

2016-11-04_1136

A Vértes hegység egyik legkülönlegesebb tájára visz Gántról induló gyalogtúránk. A falutól délre nyúló egykori bauxit külfejtéseinek bizarr, vörös vidékének felfedezése után a Gém-hegy páratlanul szép, afrikai szavannákra emlékeztető tisztásán keresztül jutunk vissza a szép fekvésű faluba.

A túra hossza: 11,5 km

A túra időtartama: 3,5 óra

A túra jellege: Könnyű kirándulás végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, enyhe emelkedőkkel és lejtőkkel.

Útvonal: Gánt – bauxit külfejtés – Sasfészek – Német János-völgy – Öreg-hegy – Gém-hegy – Gém-tisztás – Gánt

Kiindulási pont: Gánt, faluközpont, a Vértes Vendéglő (Mary néni vendéglője) előtt, illetve az élelmiszerboltnál az út mellett több parkolóhely.

További infó és leírás itt.


2. Pilisborosjenő, Teve-szikla

Sziklatornyok, impozáns művárromok nyomában a Pilis déli lejtőin

2016-11-04_1212

Könnyű, változatos gyalogtúra a Pilisborosjenő környéki hegyekben, a séta csúcspontjai az egri vár romjai, mely a nagysikerű Egri csillagok című film sokak által ismerős díszletéül szolgált és a Teve-szikla bizarr sziklaformációi.

A túra hossza: 11 km

A túra időtartama: 3 óra

A túra jellege: Könnyű, változatos gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken kevés szintkülönbséggel. Vízvételi lehetőség útközben nincs. Az egri vár környékén jelzetlen, de jól követhető utak.

Kiindulópont: Házi-réti-horgásztó melletti parkoló. Megközelíthető a 10-es főútról, a Solymárra vezető bekötőúttól (Brit katonai temető), 500 m-re Pilisvörösvár felé jobbra tartó murvás úton érjük el a tavat. A túrát kezdhetjük Pilisborosjenőről is, tömegközlekedéssel célszerűbb választás.

További infó itt.


Közepes nehézségű túrák:

Tipp

Egész napos, kicsit nehezebb túrák, amelyek kiváló bemelegítésül szolgálnak.  Időtartamban és távban hasonlóra számíthatsz a Kilimandzsárón, de a magasság és a sorozatos (több nap gyaloglás) terhelés miatt, Afrikában azért ennél nehezebb dolgod lesz. Ha ezek könnyedén mennek és még másnap is lenne kedved túrázni, akkor jó úton haladsz...

1. Galyatető, körtúra a Mátra-nyeregből

A Mátra gerincén

2016-11-04_1211

Panorámában és gyönyörű erdőkben bővelkedő körtúra a Mátra-nyeregből a felújított és átépített galyatetői kilátóhoz és turistacentrumhoz az Országos Kéktúrán keresztül, majd vissza a Nyírjes-bércen át. A galyatetői turistacentrum az ország legigényesebb menedékháza, a Péter hegyesén álló teljesen felújított és megmagasított kilátótoronyból pedig az egész Mátrát beláthatjuk.

A túra hossza: 16 km

A túra időtartama: 5 óra

A túra jellege: Közepesen hosszú, könnyű körtúra kitűnően jelzett turistautakon kisebb, rövidebb emelkedőkkel.

Kiindulópont: Vörösmarty turistaház melletti parkoló. Mátraházától északra 3 km-re, a 24-es főút mellett.

További infó itt.


2. A Börzsöny tetején

Klasszikus börzsönyi körtúra a hegység két legnépszerűbb csúcsára, fantasztikus panorámával, bővizű patakokkal, gyönyörű szálerdőben.

2016-11-04_1223

Közepesen nehéz, félnapos túra jól jelzett utakon, néhol meredek, de rövid kaptatókkal a Börzsöny legmagasabb csúcsára a Csóványosra (938 m) és a leglátogatottabbra a turistaházzal koronázott Nagy-Hideg-hegyre (865 m).

Táv: 19 km

A túra időtartama: 5 óra

Útvonal: Királyrét – Nagy-Hideg-hegy – Rakodó – Hangyás-bérc – Csóványos – Három-hányás – Rakodó – Magas-Tax – Király-rét

Kiindulópont: Királyrét, Cseresznyefa parkoló

Megközelítés: a 12.sz. főútról Kismarosnál jobbra Királyrét – Szokolya irányába, majd Királyrétnél az elágazásnál a bal oldali úton végig a Cseresznyefa parkolóig. (Ne felejtsünk a Királyréten található automatából parkolójegyet venni.)

További infó itt.


Nehéz túrák:

Tipp

Ha ezeket a nehéz túrákat teljesíteni tudod, akkor a fizikális felkészültséged rendben van és biztos lehetsz abban, hogy nem lesz ilyen jellegű problémád a Kilimandzsárón. 

Ebben a kategóriában a legkézenfekvőbb ha teljesítménytúrákat és/vagy több napos túrákat tervezel be.

Teljesítménytúrák

1. Pilis-nyereg Háromszor

Útvonal: Piliscsév - Klastrompuszta - Szénás út - Pilis-nyereg - P+ elágazás - Simon halála - Mária pad - Kétbükkfa-nyereg - Pilis-nyereg - Pilisszentlélek - Postás út - Sasfészek - Pilis-nyereg - Vörös út - Piliscsév
Kiindulási pont: Kálmánfi Béla Művelődési Ház és Könyvtár, Piliscsév Hősök tere 10.
Táv: 25,4 km
Szint: 950 m

További infó itt.

2. Börzsöny Vulkántúra

Útvonal: Királyrét - Taxi-nyiladék - Cseresznyefa-parkoló - Vasfazék-völgy - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Magosfa - Fekete-völgy - Jancsi-hegy - Hollókő - Salgóvár - Magyar-hegy - Magyar-völgy - Bányapuszta - Hanák-rét - Nagy-Hideg-hegy - Magas-taxi-rét - Grófi út - Taxi-nyiladék - Királyrét
Kiindulási pont: Királyrét, Kastélyhotel
Táv: 43,6 km
Szint: 2216 m

További infó itt.

 

További túrák

Ha több napos-hosszú és nagyobb szintkülönbségű túrákon is próbálkoznál, a Kék-túra alábbi szakaszait jó szívvel ajánljuk.

Badacsonytördemic-Nagyvázsony - 47 km, szint fel: 1535 m; le: 1389 m

Nagymaros-Nógrád - 40 km, szint fel: 1657 m; le: 1546 m

Becske-Mátraverebély - 74 km, szint fel: 2177 m; le: 2213 m

Szarvaskő-Putnok - 62 km, szint fel: 2069 m; le: 2144 m


forrás: kirandulastippek.hu, teljesitmenyturazoktarsasaga.hu, kektura.hu

3 hozzászólás a(z) “Így készülj a Kilimandzsáróra – 10 magyarországi túraútvonal, ahol tesztelheted magad” bejegyzéshez

  1. Akinek nincs annyi szabadideje, hogy ezeket a útvonalakat végiggyalogolja, az le is futhatja. Tíz kilométert egy óra alatt le kell tudni futni. Még akkor is, ha van benne szintkülönbség. Ez így kevésbé időigényes, és sokkal egészségesebb. Ötezer méter környékén, az alacsony légnyomás miatt, kb. feleannyi oxigén van a levegőben, tehát tengerszint közeli magasságon 10-12 km/órás futás, az ötezer méteren, lassú cammogással egyenértékű. Főleg, emelkedőnek felfelé.

  2. Pilisben közepes: Pilisszanto Sziklaszinhaz parkoló – Pilis tető – Mária pad – Két bükkfa nyereg – Dobogókő – Két bükkfa nyereg – Simon halála – Pilis tető – Pilisszanto
    2. Pilisi kilátások 41, ez egy teljesítmény túra, 41 km-en folyamatos le-föl, majdnem 2000 m szint. Ez a folyamatos le-fel miatt elég g*ci módon lett kitalálva, akkor lesz igazán jó, ha 35 fok körül van a hőmérséklet.
    Kicsit nehezebbek:
    3. Chopok – Dumbier kortura Trangoska parkolobol. Experteknek Trangoskarol kell felmenni a sárga jelzésen Chopokra, az végülis egy fekete pálya felfelé. Kevésbé edzetteknek az irány ellenkező, azaz Trangoska – Kosodrevina – Stefanika – Dumbier – Chopok – S (sárga jelzés) le (lefelé igazi terdszaggato). És ezzel már lehet edzeni a magashegyi túrára is, illetve a kialvatlanságra, ha valaki reggel kimegy, kb 7 óra alatt legyalogolja és haza is jön. És ebben az a kemény, hogy ez csak 15 km kb., mégse nagyon lehet 3-4 óra alatt végigmenni rajta.
    4. Szuperkatlan, amikor olyan az időjárás is.
    5. Kinizsi 100 minél gyorsabban. :-)
    6. Balboa kör.
    7. Mátrabérc teljesítménytúra.
    8. Kriván túra, szintén egy nap alatt.
    9. Magas-Tátra akár lengyel oldalról is, ez mondjuk már hosszú hétvégés, 1 nap alatt nem megy.
    Aki ezeket vegignyomja, a teljesítményturakat lehetőleg a max szintidő 80-90%-án, annak lesz állóképessége. Meg vannak még finomsagok, illetve aki megismeri ezeket az útvonalakat, az egy idő után magának is tud összerakni kemény turakat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rocky Mountain