Hogyan válasszak magamnak jégcsákányt? (fontos tudnivalók és tuti tippek)

by: Márk Előd

Category: ,

 

Sok sok évvel ezelőtt nekem a jégcsákány volt az első igazi hegyi-felszerelés darabom. Persze, hogy előbb én is a ruházatba, hátizsákba és egy megfelelő bakancsba fektettem, de ezek inkább a klasszikus értelembe vett kirándulás, a nyári túrázás kellékei.

Ha vonzanak a magashegyek, vagy a téli hegymászás, előbb-utóbb megismerkedsz majd a „kezdő hegymászó alapcsomagjával”: jégcsákány, hágóvas, beülő és fejvédő. Ezeknek mindegyike bérelhető hegymászó kluboktól, vagy akár tőlünk, az iKalandtól is, dehát a saját cuccnak mégiscsak más a varázsa! Arról nem beszélve, hogy ha tényleg rendszeresen használod ezeket az eszközöket, megéri, ha a saját igényeid szerint a legmegfelelőbbet választod.

Szóljon hát ez a bejegyzés a jégcsákányokról!

Érdekes története van ennek a felszerelésdarabnak és szorosan összekapcsolódik az alpinizmus kifejlődésének kezdeti éveivel. Közvetlen elődje az „alpenstock”, szabd fordításban az alpesi bot, melyet hegyi pásztorok és vadászok használtak több évszázadon át. Ez nem volt más, mint egy hosszú sétabot, melynek a végére fém szurony rögzítettek.

Egy ilyen szuronyos sétabotot vitt magával Paccard és Balmat – aki mellesleg zergevadász volt – a Mont Blanc első sikeres megmászására 1786-ban, kiegészítve egy kis szekercével, aminek segítségével lépéseket vágtak a kemény jégbe. Ennek a két eszköznek az egyesítéséből született meg végül az első valódi jégcsákány az 1840-es években, szintén a Mont Blanc lábánál, a Grivel cég kivitelezésében.

Klasszikus jégcsákány a 20. század elejéről

Érdekes megjegyezni, hogy a hágóvasak széles körű használata, közel száz év múlva terjed el. Hágóvasak hiányában a hegymászók szöges bakancsokat használtak, ezért a jégcsákány rendeltetése is gyökeresen más volt mint manapság. Leginkább arra használták, hogy lépcsőfokokat vágjanak vele a jégbe, lankásabb terepen pedig túrabotnak szolgált. Ennek megfelelően a teljes hossza 120-130 cm között volt, egyenes nyele fából készült.

A hágóvas megjelenésével és az egyre nehezebb (meredekebb) utaknak köszönhetően, a jégcsákány nyele is folyamatosan rövidült az idők során. Előbb 85-86 cm-re zsugorodott egy átlagos szerszám, majd a 60-as évek derekán egy radikális újratervezés eredményeként a Charlet (később Charlet-Moser, ma Petzl) cég legyártotta az első 55 cm hosszú, erősen hajlított csőrű jégszerszámot.

A 70-es és 80-as években aztán a fa nyelet fokozatosan felváltották a különböző ötvözetből készült és ergonomikusan hajlított nyelek. Ezek a szerszámok manapság már lehetővé teszik a függőleges vízjégen vagy visszahajló sziklás-jeges terepen történő haladást is.

Jelenleg - gyártótól függetlenül - a jégszerszámok széles skálájából válogathatsz. Az eszközök megtervezése és elkészítése komoly mérnöki munka eredménye, ugyanakkor fontos, hogy a megfelelő kalandhoz, a megfelelő jégcsákányt válaszd. Nincs „mindenre jó” vagy „legjobb” megoldás. Minden egyes darab a hegymászás valamely válfajára célszerűen tervezett eszköz.

Nem szeretnélek az összes apró lehetséges variációval untatni, ezért mutatom a legfontosabbakat.

 

1. Klasszikus jégcsákány (túracsákány):

Egyenes nyelű klasszikus jégcsákány (fotó: petzl.com)

Ez a változat hasonlít leginkább a száz évvel korábbi elődjére, mondhatni a direkt leszármazottja. Az egyenes nyél könnyű alumínium ötvözetből készül, a szurony és a csákány feje pedig acél, vagy valamilyen hasonló tulajdonságokkal rendelkező ötvözet - drágább modellek esetében kovácsolt acél. A csákány fejét minden esetben egy fogazott csőr és a kapa alkotja.

A klasszikus túracsákányt leginkább gleccsertúrákon és könnyű téli túrák alkalmával fogod használni. Ezeken a túrákon az eszköz legfőbb célja, hogy támaszkodni tudj rá a meredekebb havas lejtőkön és egy esetleges kicsúszás esetében megfékezd magad.

Ezeknek a csákányoknak meglehetősen vastag a csőre, ezért nem alkalmas kemény vízjég mászására. Nem hatol bele a jégbe, csak szilánkosra töri a felszínét. Mindössze a keményre tömörödött firnes havat vágja a szerszám csőre.
A nyél alsó végén nincs kialakított markolat, hiszen szinte kivétel nélkül az eszköz fejét kell fognod használat közben. Ugyanakkor a sima, egyenletes felület elősegíti, hogy a nyél teljes hosszát beleszúrd a kemény hóba. Ez különösen fontos, ha egy bergschrundot (hólejtő alján kialakult gleccserhasadékot) kell keresztezned.

Ez a fajta jégcsákány a legalkalmasabb biztosító pont kialakítására firnes gleccserfelszínen vagy meredek hólejtőkön, az úgynevezett „deadman” technika alkalmazásával.

"Deadman" biztosító pont kiépítése jégcsákány segítségével (forrás: petzl.com)

Ennél a technikánál különösen fontos, hogy a jégcsákány nyele lehetőleg egyenes legyen és minimum 50 cm hosszú. Az erősen hajlított nyél terhelés alatt kifordulhat a hóból, valamint a túl rövid csákány nem fekszik elég nagy felületen és kiszakadhat a hó alól.

Ezeknek a csákányoknak a hossza akár 70-80 cm is lehet de a modern anyagoknak köszönhetően a tömege nem haladja meg a fél kilót. Alkatrészei nem cserélhetőek (pl. csőr), de általában a robusztus tervezés következtében meglehetősen időt állóak. Egyértelműen a család legolcsóbb tagjait képezik.

 

2. Klasszikus jégcsákány (hajlított nyéllel):

Hajlított nyelű klassziksu jégcsákány és az eszköz főbb részei: 1. nyél, 2. fej, 3. csőr (él), 4. kapa (technikai modelleknél kalapács is lehet), 5. lyuk karabínernek, 6. markolat, 7. szurony (hegy) - kép forrása: perzl.com

Rendeltetése hasonló az előbbi változatnál, de potenciálisan magasabbra visz téged és nehezebb terepviszonyokkal is megbírkózik. Szembetűnő különbség a nyél enyhe görbülete. Bizonyos modelleknél a markolatot vékony gumiréteg vagy más csúszásgátló réteg borítja. Mindkettő azt a célt szolgálja, hogy szükség esetén a nyél végétől lendítve a fejünk fölött belevághassuk a kemény hóba, vagy megakaszthassuk a csőrét egy sziklakiszögelés mögött.

Vízjég mászására ugyan ez a csákány sem alkalmas, viszont sokkal kényelmesebb és hatékonyabb haladást biztosít meredek havas-sziklás terepen mint az egyenes nyelű változat. A nagyon enyhe görbületnek köszönhetően biztonságosan alkalmazható a deadman rendszer kiépítésére és a kezdetleges markolat sem akadályozza a nyél leszúrását kemény hóban.

A fej minden esetben kapában végződik viszont egyes modelleket már cserélhető csőrrel látják el. Ebből a változatból általában már nem találsz 65-70 cm-nél hosszabbat, hiszen a gyártó azt feltételezi, hogy meredek terepen fogod használni. Tömege 400 g körül mozog, de mindenképp fél kiló alatt marad.

 

3. Klasszikus jégszerszámok:

Az egyik leg népszerűbb klasszikus jégszerszám modell, a Petzl Quark (fotó: petzl.com)

Ezennel belépünk a függőleges jég és szikla világába. Ezek a sokoldalú eszközök lehetővé teszik a technikás magashegyi utak és a függőleges vízjég mászást is.

A szerszám nyele rövid (kb. 50cm), erősen hajlított, az alsó végén ergonomikusan kialakított markolatban végződik, ami lehetővé teszi, hogy hosszabb ideig csüngjünk rajta. A szerszám moduláris feje agresszív szöget záró csőrből (élből) a másik vége kalapácsból vagy kapából áll össze. A szerszám éle nagyon vékony edzett acélból készül (3-4 mm), ami képes belevágni a kemény vízjégbe, ugyanakkor megfelelően rugalmas és erős ahhoz, hogy befeszítsd egy sziklarepedésbe anélkül, hogy eltörnéd.

A nyél görbülete, az él szöge és a markolat kialakítása mind mind azt a célt szolgálják, hogy hatékonyan lendítsd a szerszámot, ha függőleges vagy közel függőleges jégbe szeretnéd belevágni és hogy beleakaszkodhass a legkisebb sziklaperembe is.

Mivel a markolat alatt megvan a szuronya, ezért alkalmas kevésbé technikás alpesi utak mászására, de van néhány komoly hátránya. A markolat kialakítása teljes mértékben megakadályozza, hogy elszúrd a szerszám nyelét a kemény hóban valamint a nagyon vékony csőr (él) nem tart, csak a kemény firnes hóban. Ennek következtében nem sokat segít a közepesen meredek havas terepen történő haladásban és nagyban megnehezíti a bergschrund (fenékhasadék gleccserrel borított meredek lejtőn) keresztezését.

A kurta és hajlított nyél nem alkalmas a „deadman” rendszer kiépítésére, így ha nem találsz jégcsavarnak alkalmas vízjeget, ugyancsak nagy bajban vagy ha biztosító pontot kell kialakítanod.

Ezeket a szerszámokat párban érdemes vásárolni (egyet kalapáccsal, egyet kapával), hiszen jégmászáshoz és technikás alpesi terepen mindkettőre szükséged van. Moderált alpesi terepen egyet is használhatsz, az előbb felsorolt hátrányok tudatában!

Elnézést a hasonlatért, de ezek a cuccok jelentik a jégcsákányok sportautóit: a legfejlettebb technológia, különleges ötvözetek használata, csúcs teljesítmény biztosítása, jól mutatnak a hátizsákon, valószínűleg csajozni/pasizni és jól használhatóak DE meglehetősen drágák, mindennapi felhasználásra többnyire alkalmatlanok és nagy a szerviz-igényük.

Bizony, nem hiába cserélhető a penge. Ha nem kimondottan vízjégen használod, nagyon hamar elkopik és alkalmatlanná válik. Egy új penge árából pedig akár egy jó túracsákányt is vehetsz.

 

4. Jégmászó és „dry tooling” eszközök:

Dry toolingra és nehéz vízesés jég mászására kifejlesztett eszköz (fotó: petzl.com)

Teljesen biztos, hogy belépőként nem ezeket fogod megvásárolni, de essen róluk pár szó. Az autós hasonlat mellett maradva, ezek a szerszámok jelentik a család Formula 1-es autóit. Extrém utak teljesítésére és versenyeken való részvételre fejlesztették ki őket.

Függőleges vagy áthajló jég és szikla mászására alkalmasak és punktum. Az extrém görbület a nyélben, a kapa/kalapács és a nyél végi szurony teljes hiánya alkalmatlanná teszi bármilyen más felhasználásra. A szerszám nyele akár szénszálból is készülhet és úgy van kiegyensúlyozva, hogy maximális hatékonysággal lendíthesd a jég fele, valamint a levegőben csüngve kényelmes fogást biztosítson a markolat.

 

5. Hibrid csákányok technikai hegymászáshoz:

Az elsősorban síalpinizmusra kifejlesztett szuperkönnyű Petzl Gully (fotó: petzl.com)

Ezekből több variáns is létezik. Egyeseket magashegyi mászásokra (pl. Himalája), másokat síalpinizmusra vagy akár kiegészítő szerszámnak (póteszköz egy pár Ergo mellé pl.) fejlesztették ki.

Közös tulajdonságaik a meglehetősen alacsony tömeg, a kis méret és a találékony megoldások, ami által egyesítik a klasszikus jégcsákány és a technikai jégszerszámok funkcionalitását. Ennek következtében szinte „mindenre” jók de semmire nem tökéletesek és ezért megfelelő tapasztalatot igényelnek a használatban.

A képen látható modell esetében pl. nagyon leleményesen megoldották, hogy igény esetén tövig leszúrhasd a hóba a csákányt, ugyanakkor a kis mozgatható akadály áthelyezésével aránylag könnyen fogható markolatot kapsz és így rövid jeges szakaszok átmászására is alkalmas. A vékony csőr (él) is inkább a jégmászó eszközökre hasonlít és kapható kalapácsos valamint kapás verzióban is.

Legnagyobb előnye, hogy könnyű és kompakt, így elfér a legkisebb sítúra hátizsákon is, valamint nem okoz gondot a cipelése egy 8000-es hegyen sem. Ugyanakkor az alacsony tömege miatt sokkal nehezebb beleütni a vízjégbe és kis méreténél fogva nem alkalmas bombabiztos stand kiépítésére.

 

Hogyan válaszd ki a neked leginkább megfelelő jégcsákányt?

Ha ez az első saját csákányod, valószínű nemrég kezdted a hegymászást és leginkább könnyű téli túrákon és magashegyi mászásokon fogsz részt venni. Erre a célra egyértelműen a klasszikus túracsákány vagy annak az enyhén görbített változata felel meg.

Ezekkel a modellekkel jól elsajátíthatod a téli hegymászás alapjait: haladás meredek hólejtőn, harántolás, önfékezés és biztosító pont kiépítése (deadman). Amennyiben hosszútávon gondolkozol, ne sajnáld azt a pár ezer forint különbséget, és a teljesen alap, egyenes nyelű csákány helyett, fektess be egy enyhén görbített, klasszikus csákányba. Ezeknek a modelleknek jó eséllyel már a feje is minőségibb anyagból készült.

Egy ilyen csákány bőven kiszolgál mindaddig, amíg nem kezdesz technikás utak, vagy meredek északi falak/kuloárok fele kacsintgatni (meredek: legalább 50 fok).

Egy igazén szép és jól bevált klasszikus jégcsákány: Grivel Airtech

A következő fogas kérdés a jégcsákány mérete. Hosszú csákánnyal elméletileg kényelmesebben tudsz haladni, hiszen kisebb dőlésszögű lejtőn is tudsz rá támaszkodni. A hosszú csákány viszont nehezebb és szállítás közben – hátizsákon vagy akár az utazótáskában – folyton útban van és megakad valamiben (sziklában, bokorban, a túratársad szemében). Egyértelműen a magasságoddal is összefüggésben áll egy bizonyos szintig.

Személyes véleményem szerint az optimális méret valahol 55-60 cm körül van. Ez elég hosszú ahhoz, hogy biztosítópontot építs és aránylag kényelmesen haladj vele a hólejtőn. A jégcsákány mégsem túrabot. Ha a lapos gleccseren túrázol, úgysem a csákányodra támaszkodsz hanem a botra. Ha netán magasabbra nőttél és a két métert közelíted, dobj rá mondjuk még 5 centimétert a csákány hosszára, de ne sokkal többet.Az első téli túrádra akár bérelheted is a csákányt, hogy meggyőződj róla, melyik a neked megfelelő méret.

 

Árkategóriák:

Ha picit beleásod magad a piaci kínálatba, arra is rájössz majd, hogy jelentősen nagy a szórás egyik gyártótól a másikig. Az árkülönbség fakadhat minőségi eltérésekből is, de az is megtörténhet, hogy a márkát fizeted meg.

  • A Petzl az egyik nagy hagyománnyal rendelkező gyártó, hiszen a Charlet cég egyenes ágú leszármazottja. Rengeteg különböző modellt gyárt, az egyszerű túracsákányoktól a legfuturisztikusabb technikai eszközökig. Széles körben használt eszközök, főleg Európában. A Petzl a drágább árkategóriát képviseli, viszont nagyon jó ár-érték arányt biztosít.
  • Ha téged inkább a prémium szegmens érdekel, akkor mindenképp nézz körül a Grivel termékei közt. Amint azt a cikk elején is említettem, a Grivel gyártotta az első jégcsákányokat a 19-ik század közepén, így gazdag múlttal rendelkeznek és jelentős tapasztalatot halmoztak fel a jégcsákányok gyártásában. Az általuk gyártott összes modell kiváló minőségű, de az árak meghatározásában sem szégyenlősek.
  • Szerencsére létezik néhány olcsó és (aránylag) jó gyártó is. Ezek közül megemlíteném például a SingingRock vagy a ClimbingTechnology termékeit.

 

Az én arzenálom:

A kétezres évek elején Erdélyben nem sok opció közül válogathattunk. Első két túracsákányomat a helyi gépgyárban esztergálták leleményes szakemberek és közel egy kilót húztak.

Később sikerült szert tennem egy pár technikai jégcsákányra. Ezeket a brassói szerszámgyárban készítették a 96-os román Nanaga Parbat expedíció tagjainak. A kis számban gyártott prototípus a Charlet Mosser Pulsar modelljének hozzávetőleges másolata volt – természetesen jóval szerényebb kivitelezésben. Tíz kerek évig koptattam ezt a két csákányt – felváltva vagy párban – a Kárpátokban és az Alpok négyezresein. Az egyiket végül eladtam, a másikból emléktárgy lett.

A brassói IUS szerszámgyár 96-os román Nanga Parbat expedíciójára gyártott prototípusa vidáman harapja a jeget a Bucsecs hegységben

Szerencsére csak sikerült szert tennem néhány modernebb darabra is az utóbbi 5-6 évben. Jelenlegi eszköztáram, közel 20 év hegymászás után így mutat:

  • egy darab Grivel Air Tech: a legtöbbet használt csákányom, ezt viszem a legtöbb alpesi túrára
  • egy pár Petz Qark: ritkán használom mindkettőt, egyik ilyen alkalom az Eiger északi falán volt; változatos alpesi terepen, ahol kevesebb a gleccser és több a sziklás szakasz egyet használok a párból
  • egy darab Petzl Glacier Lightride: villámgyors túrákon, egynapos sítúrák alkalmával és általában olyankor, amikor nem biztos, hogy használni is kell a csákányt, ez van nálam

Ez a kombináció szerintem vígan kiszolgál a következő 20 esztendőben is. (Pironkodva jegyzem meg, hogy igazából van még egy pár Petzl Nomic-om is, de azt csak azért vettem meg, mert nagyon olcsón megkaptam másodkézből és úgy éreztem vétek otthagyni. Jelenleg is élek nélkül nyugszanak a felszerelésláda mélyén. Szinte soha nem használom őket, ha csak valamelyik barátomnak kölcsön nem adom, hogy közösen másszunk egy kis jeget.)

 

A következő cikkben a hágóvasakról mesélek nektek bővebben, hiszen ez a két eszköz együtt működik igazán jól. Addig is írjátok meg kommentben, hogy nektek melyik a kedvenc jégcsákányotok (akkor is, ha már a boldog tulajdonosai vagytok és akkor is, ha még egyelőre csak álmodoztok róla).

Rocky Mountain