6 gyakori lavinabiztonsági tévhit, ami megölhet

by: Zsolt Rényi

Category: , , ,

 

Bocsánat a hatásvadásznak tűnő címsorért – de egyrészt 100%-ban igaz, másrészt fontos, hogy felkeltse a figyelmét azoknak, akik a hegyekbe indulnak télen. Van egy kijózanító aktualitása ennek az írásnak – és szerencsére nem egy baleset. Most télen amikor felszerelést béreltek az iKalandtól, a szokásos körök után mindig felteszünk egy zavarba ejtő kérdést: lavinabiztonsági felszerelésetek van? 

A szinte garantálható nemleges válasz után az újabb kérdésre: és hogyan oldjátok meg a lavinabiztonságot? – na, erre érkezik néhány hajmeresztő válasz. Ezeket a tévhiteket fontos kibeszélni, mert láthatóan, a hegyekbe induló honfitársaink jelentős részénél tévhitek veszélyeztetik a túra/síelés “megnyugtató kimenetelét”. (Értsd: kockáztatják az életüket és még csak nem is tudják.)

Véletlenül sem szeretnénk megbántani azokat, akik már béreltek tőlünk felszerelést és lavinabiztonsági ismeretek/felszerelés nélkül mentek téli túrára, de fontos, hogy ennek apropóján mindenkinek felhívjuk a figyelmét a veszélyekre. Sajnos 2017 végén, számos, a médiában is nagy figyelmet kapott lavinabaleset után is rengeteg okos, értelmes, jóakaratú ember vállal érthetetlen kockázatot.

Nézzünk néhány olyan tévhitet, amivel gyakran találkozunk és persze azt is, hogy mi a baj velük.

1. Ha lavinaveszély van, úgysem megyünk fel a hegyre.

A feltételezés e mögött a kijelentés mögött az, hogy csak akkor következhet be lavinabaleset, ha magas a lavinaveszély. Ezzel szemben az igazság az, hogy több ember hal meg 1-3-as fokozatú lavinaveszély esetén, mint 4-5-ös alatt. A legtöbben 3-as alatt esnek áldozatul, mert az nem tűnik durvának: “közepes” – így interpretáljuk. Tehát, nem nagy, ugye? Nézzük, mekkora hányada történik a lavina baleseteknek akkor, amikor “nincs is lavinaveszély”:

Halálos lavina balesetek eloszlása lavina-veszélyfokozat szerint. Forrás: Atomic Mountain Academy - http://mountainacademy.atomic.com/en

1-2-es fokozat mellett történik a halálos lavina balesetek több mint egyharmada! Háromszor annyi, mint 4-5-ös fokozat mellett.

Mennyi hó kell a lavinához? 40-50 centis átlagos hóvastagság elég. Az nem sok, ugye? Kisebb lavinák 30 cm hóban is lejöhetnek... és csúnya helyeken taszajthatnak le.

Ehhez kapcsolódik a következő tévhit:

2. Durva terepre nem fogunk menni. Csak hótalpazgatunk.

Variációk erre a tévhitre: "csak a hegygerincre megyünk" // "nem megyünk meredek helyre". Az igazság az, hogy a lavinaveszélyes terep nem feltétlenül egyenlő a durva tereppel. Hol lehet lavina? Jellemzően 32-50° meredekségű lejtőkön indul meg, a legveszélyesebb meredekség a 38°. Viszont a 30-32 fok meredekség núdli! Bármelyik turistaút vezethet ennél meredekebb terepen! Még egy piros sípálya is lehet meredekebb 30 foknál! Íme egy ábra arról, hogy a lavinák milyen meredekségeket kedvelnek:

32° meredekségnél kezd izgalmas lenni

Hogyan-mivel tudod megállapítani a lejtő meredekségét? Céleszköz híján egy jó mobilalkalmazással; íme lavinabiztonsági mobil-alkalmazás-körképünk.

Még egy tévhitet gyorsan tudjunk le: a jelölt turistautakon is rendszeresen előfordulnak lavinák, tehát nem "védelem" a fán lévő turistajelzés lavina ellen.  A másik dolog, hogy meredekebb terepen kioldó lavina elérheti a völgyben lankásan, szelíden, ártatlanul vezető nyomvonalat.

Ez a lavina se kifejezetten durva terepre zúdult: villanypóznák, épületek...

3. Úgysem tudjuk használni a felszerelést, így minek vigyünk?

Ebben a kifogásban van a legtöbb igazság, ugyanis nem elég, ha van nálad felszerelés - azt használni is kell tudni. Sőt, talán még fontosabb, hogy ne is kerülj lavinaveszélyes helyzetbe - ehhez viszont a kellő tudást meg kell szerezni egy tanfolyamon. Mégis, két dolog miatt fontos, hogy legyen nálad cucc még akkor is, ha nem tudod használni:

  1. Ha van nálad jeladó, más megtalálhat a hó alatt. Persze, ha a partidban nincs tapasztalattal bíró társ, akkor csak a holttested kiásását könnyíti meg a jeladó; gyakorlatilag csak a saját társaidra számíthatsz. Max 15 perced van a hó alatt.
  2. Ha a közelben baleset történik, be tudsz segíteni a lapátolásban. Ehhez nem kell tudás, csak simán beszállhatsz lapátolni, amikor ki kell ásni egy áldozatot a hó alól - és ezzel életet menthetsz. Gondolj bele: milyen érzés lehet, ha 1-2 ember épp lapátol ezerrel egy friss lavina után, te pedig állsz és nem tudsz segíteni - tétlenségedben elkezded kézzel/sível/hótalppal kaparászni a havat, de rögtön látszik, hogy az értelmetlen... A csapattársaid és a hegyen lévő többi ember élete is múlhat azon, hogy mennyire vagy felkészült.

Nota bene, többen csak jeladót bérelnek - ami több mint a semmi, de mentésre szintén totál alkalmatlan. Lavina utáni mentéshez szükséges:

  • jeladó ("pieps"),
  • szonda és
  • lapát

Nem nehéz belátni, hogy egy ilyen porhó-lavina utáni ásás során mennyire fontos az erős, fémből készült lapát. Lapáttal is nehéz és fárasztó; mással lehetetlen ásni. A barátaid megérdemlik, hogy legyen nálad normális lapát, szonda is.

4. Lesz nálam profibb ember a csapatban, ő vigyáz ránk

A mögöttes feltételezés nem más, mint hogy tapasztalt emberekkel és azok barátaival nem történik baj. Így kimondva-leírva persze, senki nem ért vele egyet - de mégis, sokan azzal nyugtatják magukat, hogy ha van egy sokat túrázó ember a csapatban, akkor ő biztos tudni fogja, mit ne csináljanak - és nem lesz baj. És így mentésre felkészülni sem kell.

Nem valami jó életben maradási stratégia ez sem.

5. A múltkor sem volt baj

Amikor ezt hallom, enyhén cinikusan (de nem rosszfej módon :)) megnyugtatom a másik felet: "Akkor jó, mert ez azt jelenti, hogy most sem lesz." Erre jön egy kicsit zavaros mosoly, majd a belátás, hogy ez bizony nem egy logikus következtetés.

6. Sokan leszünk a hegyen

Ha sokan letapicskolják előttünk a havat, akkor nem tudunk lavinát indítani - ez részben és bizonyos feltételek mellett igaz lehet, de vegyük észre, hogy ez is egy önmegnyugtató gondolati séma. És pl. nem számol a fent említett, felülről érkező, és a jól kitaposott és a fenyőillattól varázslatos erdei ösvényre zúduló hó-tonnák lehetőségével.

Mert a lavina nem kérdezi, hogy hányan vannak a hegyen és hány szakértő van köztük. Az egyik legjobb dolog amit tehetsz, ha a hegyekbe indulsz: légy tisztában legalább az lavinabiztonsági alapokkal. Legalább tudd felmérni, hogy mekkora kockázatot vállalsz és mik lehetnek a következmények. Lehet, hogy nem tudsz még menteni, vagy előrejelezni... de legalább a veszélyekkel légy tisztában.

Érdemes lavinabiztonsági tanfolyamon, megtanulni a biztonságos útvonaltervezés, mentés praktikáját. Három különböző hosszúságú tanfolyamból választhatsz. Kattints ide a részletekért:


Álljon itt végül egy gyönyörű - de a szó szoros értelmében félelmetesen gyönyörű videó a felkészültség fontosságáról.

Know Before You Go from Trent Meisenheimer on Vimeo.

 

Rocky Mountain