3. rész – Mont Blanc – 4810 m – Az Alpok csúcsa

by: Laca

Category: , ,

Amikor a gyerekkori túrázásokon belelkesülve elkezdtem a magashegyi túrák, mászás iránt kacsintgatni a Mont Blanc nagyon távolinak, extrém expedíciónak tűnt. Talán Te is így vagy ezzel…

Az tény, hogy az Alpok csúcsának elérése nem kis feladat, megfelelő felkészülés, edzés és tapasztalat hiányában nem ajánljuk, hogy megpróbáld.

Még akkor sem, ha profi hegyivezető mutatja az utat. Sajnos ő sem fog helyetted fellépdelni, sem edzeni, sem akklimatizálódni.

Azonban érdemes azt is tudni, hogy évente sok ezren teljesítik, a francia normál útja technikai nehézséget alig-alig tartogat.

Kezdő túrázóink nagy része egy-két szezonon belül szokta megmászni. (Először bemelegítenek a Grossvenedigeren és a Grossglockneren, aztán a következő nyáron vágnak neki a Mont Blancnak.) Látható tehát, hogy egyáltalán nem arról van szó, hogy a Mont Blanc megmászás hegyivezetővel extrém nehézségeket ölt, így csak a legerősebbeknek érdemes kitűzniük maguk elé.

Inkább csak arról, hogy alaposan és lelkiismerettel fel kell készülni.

A felkészülés során fontos a fokozatosság elvének betartása. Ez itt azt jelenti, hogy minimum egy, de inkább két háromezres csúcsot célszerű letudni, a Mont Blanc előtt. Az sem árt ha nem ez az első 4000-es csúcsod, de ha megfelelően akklimatizálódsz, akkor a 4000-es elhagyható.

Tökéletes előzetes felkészítő túrák: Grossvenediger, Grossglockner, Gran Paradiso, Weissmies, Ortler, Wildspitze

Azért is érdemes egyébként egy alacsonyabb 4000-est (pl: Weissmies, Gran Paradiso) megmászni, mert nagyjából ez az a magasság, ahol már elkezdhetnek a megjelenni a magashegyi betegség tünetei. A legtöbb esetben ez nem lesz jelentős, inkább csak lassabban fogsz haladni, nem lesz olyan étvágyad, de nem árt, ha ez nem a Mont Blancon derül ki. Azt, hogy ki, hogyan fogja bírni a magasságot, nem lehet előre megmondani.

A Mont Blanc megmászásnál tehát már egyértelműen érdemes beszélni az akklimatizációról is.

A lényeg röviden annyi, hogy magasan alszol, sokat mozogsz 3-4000 méter felett, ahol mindenképpen le fogsz lassulni és nehezebb lesz leadni azt a fizikai teljesítményt, amit tengerszinten.

Amennyiben a szervezetedet fokozatosan szoktatod hozzá a „ritka levegőhöz”, jobban fog menni minden. Ha ezt kihagyod, mert sietsz, hiába rendelkezel jó fizikummal, hiába edzettél sokat, könnyen lehet, hogy vissza kell majd fordulnod a csúcsnapon.

Az akklimatizációs taktikák különbözőek lehetnek, a Mont Blanc esetében mi általábban az alábbi kettő közül szoktuk az egyiket javasolni.

 

1. Három nap alatt teljesíted a Mont Blanc.

Ebben az esetben az első napon alig 2-3 órás túrát teszel és 3100 méter környékén szállsz meg. Másnap további 700 méter emelkedsz, amely szintén nem egy túl fárasztó nap. Ezen az éjszakán azonban már egész magasan, 3800 méteren alszol. A harmadik napon innen indulsz a 4810 méteres csúcsra. Ez egyébként a Mont Blanc normál utas mászásának klasszikus programja, ezt alkalmazzák a legtöbben. Esetleg a Mont Blanc túra előtt még be lehet iktatni egy 3000-es csúcsot. Ennek akkor van értelme, ha a két csúcs között nem telik el több két vagy maximum három hétnél. Ebben az esetben az akklimatizáció jótékony hatását még érezni fogod magadon.

 

2. Két nap alatt mászod a Mont Blanct, de előtte máshol akklimatizálódsz.

Erre jó lehetőség, ha az első napon felvonóval felmész a Chamonix felett található Auiguille du Midi-hez és itt a Valleé Blanche gleccserén eltöltesz egy napot. A nap persze nem telik tétlenül vezetőddel különböző gyakorlatokat végeztek, hegymászótechnikákat tanulsz, az igen csak látványos környezetben. Az éjszakát Chamonixban töltöd, majd másnap egyből a második menedékházba mész fel.
A verzió előnye, hogy kényelmes szálláson aludhatsz (már ha nem a kempinget preferálod), 1000 méteres tengerszint feletti magasságban, amit természetesen a szervezeted is jobban szeret. Egyszerűen pihentetőbb az alvás, jobban tudsz regenerálódni. Hátránya azonban, hogy a következő napon, a klasszikus program első két napját egyben teljesíted, így a szintemelkedés és a fizikai kihívás is jelentősebb.

Amennyiben önállóan vagy egy másik túra alkalmával akklimatizálódsz, akkor szintén két nap alatt is teljesíthető a Mont Blanc, de összeségében a három napos klasszikus verziót ajánljuk.

 

Most 35 000 Ft kedvezménnyel jöhetsz a Mont Blancra!


 

 

Mi a nehéz a Mont Blancban?

A francia normál úton leginkább a csúcsnapra eső fizikai nehézség és a magasságból adódó sajátosságok emelhetőek ki.
A technikai nehézség nem jelentős, a Grossglocknernél például könnyebb a terep. A Tete Rousse és a Gouter menedékházak között vár rád a Gouter fal, ahol sziklás terepen kell mozognod és időnként fel kell kapaszkodnod a felszökésekre. Nehéz mászás nem lesz, de tény, hogy nem kizárólag gyaloglásról van szó.

Egyéb nehézséget a zord időjárás okozhat, mely egyébként sajnos időnként a csúcsmászást is meghiúsítja.

Edzés a Mont Blancra

Ezúttal már egy kicsit komolyabb edzéstervet ajánlunk, amelyet 7-8 hét alatt készít fel az Alpok csúcsára. Mindenképpen javasoljuk, hogy előtte túrázz sokat, bőven gyűjtsd a szinteket. Az esélyeidet nagymértékben növeli, ha a Mont Blanc előtt közvetlenül megmászol egy 3000-est vagy egy alacsonyabb 4000-est is.

Felszerelés

A Mont Blancra már egy picit komolyabb, melegebb felszerelésekre is szükséged lehet. Ehhez készítettünk egy részletes elemző blogposztot, valamint egy letölthető felszereléslistát.

Egyébként minden túránknál találsz egy felszerelés listát ("Felszerelés és infó fül" alatt), amely alapján érdemes pakolnod. Amennyiben a felszerelés kiválasztásban szeretnél segítséget kapni, körülnézhetsz a campside-on. Ez egy olyan webshop, ahol általunk is tesztelt, jó ár-érték arányú felszereléseket vadászhatsz magadnak. A kínálat még nem teljes, de érdemes időről-időre visszanézned.

campside mögött olyan hegymászók "bújnak meg", akik maguk is használják ezeket a felszereléseket, tehát nyugodtan hagyatkozhatsz a tanácsaikra. Ezek tényleg a hegyen lettek letesztelve. Bakancs, hátizsák, kabát, kamásli, túrabot, fejlámpa...ezeket biztosan megkapod.

Rocky Mountain