A túrák fizikai nehézsége

Ezen a lapon külön osztályzást kap a hegyi túrák nehézségi besorolása és az őserdei túráké, mivel eléggé eltérő a kettő. Az őserdei kalandtúrákon elsősorban az időjárás, a környezeti viszonyok és a távok határozzák meg a fizikai nehézséget, míg a hegyen a közismertebb tényezők, mint a túratáv és a tengerszint feletti magasság.

Itt találod az utazások technikai nehézség szerinti besorolását.

Itt pedig a kulturális sokk szerinti besorolást.

Hegyi túrák nehézségi fokozatai

A magashegyi túrák némelyikénél fontos, hogy jártas legyél a magashegyi túrázásban és legyen tapasztalatod a többnapos sátortúrákban. Ezeknél az utaknál a tudnivalók között külön felhívjuk a figyelmet a túra által megkívánt tapasztalat szükségességére. A magashegyi túrákon, így pl. a Kaukázusban helyenként a maximális biztonságod megteremtése végett olyan szakaszokon is kapsz kötélbiztosítást, ahol nem feltétlenül indokolt.

  1. Könnyű turistaösvények, városi séták – 1-5 óra könnyű gyaloglás. Egészséges, aktív életet élő emberek könnyűszerrel teljesítik ezeket a túrákat. Különösebb edzettség nem szükséges, a hátizsákban legfeljebb víz, csoki és esőkabát van.

  2. Turistaösvényeken egésznapos túrák – Némi edzettség és jó térdizületek szükségesek, mert kisebb-nagyobb köveken lépkedve gyaloglunk fel akár 2500 m-re. A Magas-Tátra túrák tipikusan 2-es nehézségűek. A 2-es túrákhoz szükséges edzettségre szert lehet tenni rendszeres természetjárással és kirándulással a hazai hegyek között. Szinte minden egészséges ember képes teljesíteni egy 1000 méter szintkülönbséget tartalmazó túrát, de nagyon el fog fáradni az, aki nem mozog rendszeresen.

  3. Többnapos gyalogtúrák – Ezeken a túrákon fel kell készülni a 3+ napos, egész napos gyaloglásra nehéz hátizsákkal (12-18 kg). A folyamatos terhelés és az akár 3000 méter feletti magasság miatt fáradékonyabb leszel, előfordul, hogy sátorban éjszakázol napokon keresztül, melegzuhanyt nélkülözve. Példa: Grossvenediger és Grossglockner mászás. 

  4. Magashegyi túrák – Ezeken a gyalogtúrákon elsősorban a nagy tengerszint feletti magasságból adódó oxigénhiány is színezi az élményt. A napi gyloglás szintkülönbsége és időtartama nem haladja meg a 3-as túrákét, de a körülmények- ritka levegő és a hideg nagyobb teherbíróképességet és elszántságot igényel. Magashegyi túratapasztalat nélkül is teljesíthető, de elengedhetetlen a jó edzettség, fitt erőnlét. A gyakori 20+ km-es túrákon kívül a heti legalább két alkalommal és intenzív igénybevétellel járó aerobik, fallabda, foci stb. készít fel megfelelően a 4-es nehézségű utakra. Példa: : Elbrusz és Mont Blanc mászás.

  5. Magashegyi mászás – Ezek a hegymászótúrák többnyire technikailag is nehéz útvonalakon vezetnek, ahol elengedhetetlen a sebesség biztonsági okokból. Komoly szintidők kerülnek megállapításra egy-egy úton, tehát korahajnalban kell indulni és meghatározott időkereten belül kell elérni egy-egy pontot a hegyen. Hogyha edzettség hiányában vagy a viszontagságok miatt nem éred el valamelyik célpontot, vezetőd visszafordít. A kívánatos, de 5-ös nehézségű mászásaink a palettán: Matterhorn és a Monte-Rosa.

 

Őserdei túrák nehézségi fokozatai

Az őserdei túrák nehézségit általában a klímaviszonyok, a távolságok, az élővilág és a vírusok, baktériumok jelentik. Az esetek többségében száraz évszakban kelünk útra, így hosszan tartó esőkre nem kell számíts. A pára és a hőmérséklet így is állandóan magas lesz. Az őserdei túrák többsége előre kialakított ösvényeken zajlik, de néha tehetünk kitérőket szűz területek felé is. Az élővilág tekintetében főleg a szúnyogok, pókok és skorpiók, kisebb mértékben a kígyók jelenthetnek problémát.

  1. Könnyű őserdei túrák – Bárki számára teljesíthető rövid, pár órás séták városokban, gondozott őserdei parkokban. A legfőbb ellenség a szúnyog. Fertőzés veszély nincs. A hátizsákban legfeljebb víz és nasi van. Ilyen túra pl. Laosz, Kambodzsa, Thaiföld.

  2. Közepes őserdei túrák – Maximum 10 kilométeres túra őserdei ösvényeken, utakon. Problémát a páratartalom és a magas hőmérséklet jelenthet. Egyre több a szúnyog, de megjelennek a kullancsok és darazsak is. Enyhe malária és Dengue-láz veszély. Ezeken a túrákon a kis hátizsák még elegendő.

  3. Nehéz őserdei túrák – 2-3 napos, napi 10-15 kilométeres őserdei túra. Komolyabb erőnlétet igényel. Bármikor jöhet egy áztató zápor, amitől az ösvény felázhat. Rengeteg a szúnyog, megjelennek az óriáspókok és a skorpiók. Erősödő malária veszély, gyógyszer szedése ajánlott. A felszerelést még magadnak kell vinned.

  4. Nagyon nehéz őserdei túrák – Több napon át tartó erőltetett menet, napi akár 25-30 kilométeres távolságokkal. Komoly fizikai erőnlétet igénylő túra. Gyakoriak az esők, az éjszakák hűvösek lehetnek. Az élővilág okozta viszontagságokat tovább emeli a mérges- és óriáskígyók felbukkanása. A malárián és Dengue-lázon túl vérhastól és veszettségtől is lehet tartani. Néha az öszvérről le kell venned a csomagokat, mert nem tudnak átkelni bizonyos szakaszokon. Kezedben machetevel haladsz.

  5. Extrém őserdei túrák – Többnyire a száraz évszak legelején vagy az esős évszakban történő túráknál jelentkezhetnek extrém helyzetek, mint a hosszan tartó esőzések és hurrikánok. Ha a túra alatt bizonyos okok miatt nem lehet éjszakázni, akkor egyszerre akár 50-60 kilométert is meg kell tegyünk. Normál körülmények között nem indítunk túrát ebben az időszakban, expedíciókon azonban adódhat ilyen helyzet. A korábbiakban felsorolt állatokon túl megjelennek a mérgező növények, valamint a csúcsragadozóktól is lehet tartani. Ezeken a túrákon erős a malária és minden egyéb betegség veszélye. Nincs tiszta víz, iváshoz víztisztítót használunk.

Rocky Mountain