Mit csinálj és mit ne csinálj, ha fenn szeretnél állni egy 5000-es csúcsán

by: Lukácsa Laca

Category: ,

Korábban a 4000-es és 5000-esek közötti különbségek és az ebből adódó nehézségekről írtunk, ezúttal pedig néhány konkrétan megtörtént tanulságos esetet gyűjtöttünk össze, mert így minden bizonnyal könnyebb "internalizálni" a tanácsokat - ahogy mondani szoktuk.

A rövid sztorikban azt szeretnénk kiemelni, hogy miért sikerül a csúcs vagy miért nem, min múlik a siker.

Kazbek 2


Egyértelműen látható, hogy nem csupán a fizikai felkészültségen, hanem sokkal inkább az apróságokon múlik a siker. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem kell edzeni, túrázni, "bemelegíteni" a nagy hegyre... De azt azért ismét megállapítjuk, hogy pusztán azzal, hogy tudsz róluk, elkerülheted a hibákat vagy ellesheted a pozitív példákat. Mutatjuk tehát, hogy mit csinálj és mit ne csinálj, ha fenn szeretnél állni az Elbrusz, a Kazbek, a Damavand... vagy bármely szimpatikus magas hegy csúcsán.

Nézzük a "negatív" példákat - ezt NE csináld utánuk, ha fenn szeretnél állni egy 5000-es csúcsán

1. Egy úriembernek nem sikerült a csúcs, mert nem hozott túrabotot a tanácsok ellenére. Az 1700 méter szintkülönbség és a nehéz zsák cipelése miatt nagyon komolyan megbosszulta magát. Eredmény - fájó térdek, totálisan kimerült túrázó és izomláz. Kicsit tovább rontotta az esélyeit, hogy túl sokat pakolt, nem követte a bevált felszereléslistát és a túravezetők tanácsait. Eredméní: a többieknél jóval lassabban, két óra lemaradással érkezett meg a menedékházba. Kevés ideje volt pihenni és a kora esti akklimatizációs-átmozgató túrát is kihagyta. Ez szintén hátrányt jelentett a következő napokban.


2. Egy másik sporttársnak azért nem sikerült egy 5000-es hegycsúcs, mert nem figyelt oda az étkezésre - pontosabban, egy új energiakaját próbált ki élesben. A csúcstámadás hajnalán koffeines energia zselét nyomott éhgyomorra és nem ivott rá megfelelő mennyiségű folyadékot. Eredmény - émelygés 4300-on, visszafordulás, rossz közérzet és gyengeség miatt. Érdemes tehát előre kikísérletezni, mit érdemes enned a hegyen és ezek milyen hatással vannak a szervezetedre. Különösen igaz ez akkor, hogyha a hagyományos ételek helyett energia szeletekkel, zselékkel is készülsz. Nem vidám, ha a hegyen derül ki, hogy érzékeny vagy a koffeinre.


3. Egy harmadik ügyfelünknek hiába volt jól szigetelő magashegyi bakancsa, kabátja és ruházata; a "kesztyű kérdést" nem vette elég komolyan. Eredmény: a csúcsnapon az erős szélben elkezdtek fázni az ujjai és 1 órával a csúcs előtt visszafordulásra kényszerült. Egyértelmű, hogy a bakancson kívül a másik fontos felszerelés, a megfelelően meleg kesztyű, ugyanis először a kezed és a lábad kezd el fázni. Ha nem érzed magad komfortosan, a teljesítményed is romlik.

1


Nézzük a "pozitív" példákat - ezekből is tanulhatsz

Az egyik 2016-os Kazbek csapatból mindenkinek sikerült a csúcs, még annak is, akinek az előzetes tapasztalata csupán a Venediger (3666 m) megmászása volt... egy héttel a túra előtt. A titok annyi, hogy voltak egy előzetes akklimatizációs túrán is, mielőtt nekivágtak Grúziának. Ez bizony tényleg ennyit számít. Azoknál akik ezt az extra kört beiktatták - az 5000-es csúcstámadás előtt 1 héttel jártak magasan - 100%-os volt a sikerarány. Aki nem volt akklimatizációs túrán, azok közül többeknek nem sikerült - hiába voltak már korábban 5000 felett, hiába volt "komoly" előzetes tapasztalatuk...

Megfelelő akklimatizációs túrák pl: Gran Paradiso, Grossvenediger

Gran Paradiso - Egy könnyű Négyezres


Egy másik alkalommal a túrázó heveny hasmenéssel küzdött az első két napban, így a faluban maradt pihenni, míg a csapat felment és megkezdte az akklimatizációt. Egész nap aludt, majd este azon vívódott, hogy másnap elinduljon-e felfelé, vagy inkább egyből menjen is haza... mondván, hogy így nincs értelme. Szerencsére a hegy mellett döntött, másnap reggel felmentünk a házba.

Egy gyors kaja, néhány óra alvás és másnap reggel - igen a faluból való indulást követően alig 24 óra múlva már a csúcson voltunk! Még aznap le is mentünk a völgybe ünnepelni. A siker titka annyi volt, nagyon meg akarta mászni; eldöntötte, hogy meg akarja mászni és elhitte. Küzdött az akklimatizáció hiánya miatt, nem volt egyszerű, de megcsinálta. Meglepő és egyben szép volt látni, mennyit számít az akarat...

Óriási élmény megmászni egy ötezer méteres hegyet. Ezzel a cikkel, valamint az "ötezres hegymászásainkat" összehasonlító írással arra gyúrunk, hogy közelebb hozzuk Hozzád, elérhetőbbé tegyük ezeket a hegyeket.

Rocky Mountain