Mire figyelj oda egy Kilimandzsáró mászásnál a felkészüléskor?

by: Túravezető

Category: , , ,

Milyen nehéz a Kilimandzsáró megmászása? Vajon meg tudom csinálni?
Ez a két leggyakoribb kérdés, amit bizonyára mindenki feltett vagy fel fog tenni magának, ha egy kicsit is érdekelődik a Kilimandzsáró iránt.

Az atom biztos válaszra várókat ki kell ábrándítanom. Miért? Mert rengeteg apró tényező van és ezek többnyire egyénfüggők. Aminek van értelme: mások tapasztalataiból tanulni, előzetesen felkészülni. Ebben segítünk ezzel a cikkel.

Megkérdeztünk pár túrázót – aki sikerrel vagy sikertelenül megjárta a csúcsot – és szemezgettünk az ő tippjeik, tanácsaik, válaszaik közül.

Meglepő lehet, hogy miért kérünk tanácsot, miért faggatunk akár egy teljesen kezdőt túrázót, egy „koca turistát”?

Gondolj bele: egy tapasztalatlan, „nem hegymászó ember” élményei, nehézségei, problémái valószínűleg sokkal közelebb állnak a Kilimandzsáróra készülő túrázók nagy részéhez, mint egy harcedzett, több évtizedes expedíciós mászó meglátásai.

Mielőtt belevágnánk az akklimatizációval, fizikai, mentális felkészüléssel és egyéb apró tippekkel kapcsolatos válaszokba, elárulom, hogy a legidősebb hölgy, aki velünk mászott 63 éves volt – sikerrel! Igen, felmászott a közel 6000 méteres Uhuru-csúcsra. Sőt, igazából az égvilágon semmi gondja nem volt…

Kilimandzsáró - Umbwe ösvény

A Kilit megmászni mindig kihívás, de van egy jó pár olyan dolog, amit ha megfogadsz, növelheted az esélyeidet.

Kell edzeni a Kilimandzsáróra? Ha igen, hogyan, mennyit?

Kezdjük a jó hírrel. Nem kell szigorú és hónapokon át tartó edzéstervre gondolni. Egyszerűen nem kell szuper-fittnek lenned hozzá. Viszont gyalogolni tudni kell, ugyanis erről szól a Kilimandzsáró megmászása. Sokat gyalogolni, szuper lassan.

Megmásznád a Kilimandzsárót, de nem tudod, hogyan kezdj neki?

Mielőtt elkezded becsomagolni a bőröndöd, a felkészüléshez ajánljuk figyelmedbe a helyes akklimatizáció 11 szabályát.

Tudtad? Egy 5000 méter feletti hegyen a csúcsmászási arány 38-50% körül mozog, a Kilimandzsáró esetében 66%. Ha betartod az akklimatizáció szabályait, statisztikáink szerint 30%-al jobbak az esélyeid.

Amennyiben érdekelnek az akklimatizációs szabályok kattints ide.

Olyan lassan, hogy azt el sem tudod képzelni; olyan lassan, hogy meg fogsz lepődni. Sokan itt véreznek el: egyszerűen nem képesek ennyire lassan gyalogolni.

Elég beszédes az a statisztika, mely szerint a legtöbb sikertelen próbálkozó 20 és 30 év közötti fiatal férfi. Pont azok, akikről azt gondolnánk, hogy ők a legesélyesebbek. Erősek, fittek, lefutottak pár maratont, heti 4-szer sportolnak. Az átlagon felüli fittség ilyen esetben csapda lehet. Az idősebb, gyengébb túrázók viszont, nem esnek ebbe a hibába. Egyszerűen nem elég erősek ahhoz, hogy gyors tempóban haladjanak és idő előtt kipukkadjanak. Éppen ezért jobban tudnak akklimatizálódni, s így nagyobb eséllyel jutnak a csúcsra.

Tehát gyalogolj sokat, túrázz, kirándulj 6-8 órán keresztül és ezt ismételd meg a következő nap is. Ha harmadnap probléma nélkül bírnád még, jól érzed magad, akkor valószínűleg a Kilimandzsáró is menni fog. Ha lehetséges iktass be egy éjszakai túrát is. Nem fog ártani. (Nem kell feltétlenül magashegyi környezetbe menni. Tökéletes terep a Pilis vagy a Mátra is.)

Kilimandzsáró - Umbwe ösvény

 Persze, továbbra is ott lebeg az akklimatizáció témája... A ritka magaslati levegő, ami ellen sajnos nincs biztos ellenszer... Van viszont egy csomó dolog, amivel készülhetsz.

Ezeket jól vésd be a fejedbe, ugyanis a Kilimandzsáró mászásod sikere a legnagyobb mértékben ezen múlik. Hiába vagy fitt, ha a magassággal nem birkózik meg a szervezeted.

A kulcs egyértelműen a tempó. Adj időt a szervezetednek, mert ez a magasság már mindenkinél érezteti a hatását. Lassan menj, nagyon lassan. Ha nem tudsz lassan menni, akkor csak orron át lélegezz. Ez garantáltan behúzza a féket nálad is.

A magaslati betegség nem az abszolút magasságtól függ, hanem attól is, hogy milyen gyorsan jutsz el oda, milyen gyorsan emelkedsz.

Kicsi az esélye, hogy az oxigénhiány semmilyen tünetet nem fog okozni, de vannak olyanok, amelyek normálisak, általánosak, és vannak olyanok, amelyek már a magashegyi betegség egyértelmű tünetei.
(Míg ez előbbiek kapcsán nincs okod aggódni, addig az AMS tüneteit komolyan kell venni és azonnal jelezni kell a túravezetőnek.)

Normál tünetek:

  • gyorsabb levegővétel
  • gyorsabb kifáradás
  • éjjelente periodikus légzés kimaradás (kb. 15 másodpercig nem veszel levegőt, majd hirtelen felgyorsulsz, szinte kapkodsz a levegőért – ijesztő, de teljesen ártalmatlan)
  • éjjelente gyakorta felébredsz
  • sokkal gyakrabban kell pisilned, mint normál esetben

A magashegyi betegség tünetei:

  • erős fejfájás
  • étvágytalanság
  • hányás
  • émelygés, szédülés
  • hirtelen kimerültség, fáradtság

Kit érinthet a magashegyi betegség?

Tulajdonképpen bárkit és bármikor, nem lehet előjelezni, hogy ki, miért és milyen formában fog szenvedni tőle.

Érdekes, hogy a nők és az idősebb korosztály kicsit kevésbé érzékeny. Ennek az egyik lehetséges magyarázata az, hogy lassabban, megfontoltabban haladnak, mint a fiatal és erős férfiak.

Az első nap után talán nevetségesen könnyűnek találod majd a tempót, de ez hamar meg fog változni.

Nem baj ha lemaradsz, ezért vannak helyi vezetők és segítők. Senki nem marad egyedül a hegyen és semmivel sem nagyobb dicsőség elsőként a csúcsra jutni.

Ne akarj rohanni, ne becsüld le a hegyet. Pole, pole! ☺

Kilimandzsáró

A másik fontos tényező, hogy eleget igyál.

Minimum 3 litert érdemes naponta bevinned. A levegő is szárazabb és a szervezeted is több folyadékot von el, ahogy egyre magasabbra emelkedsz. A hideg és a hosszú napok során sok kalóriát égetsz el, szóval ezt se felejtsd el pótolni. Ha nincs étvágyad, akkor is enned kell, próbáld meg kitalálni, hogy mi az, ami mindig jól esik.

Ezen kívül fontos, hogy mindig tartsd magad melegen. Egy átdidergett éjszaka nem segíti az akklimatizációt és a teljesítőképességedet is alaposan visszaveti. Talán nem kell mondani, hogy kerüld az alkoholt, a dohányzást és az altatókat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rocky Mountain