[VIDEÓ] – A kicsúszás megfékezése jégcsákánnyal – a helyes technika és az alapszabályok

by: Lukácsa Laca

Category: ,

A kicsúszás megfékezése jégcsákánnyal – a gleccserjárás és a téli hegymászás egyik alapvető technikája, amelynek ismerete minimum feltétel, ha havas-jeges terepen vezet a túrád útvonala. Az alábbiakban megismerheted a különböző technikákat és a kicsúszás megfékezésének szabályait.

Hol/hogyan fordulhat elő, egyáltalán mi az a kicsúszás?

Magashegyi túráidon könnyedén előfordul, hogy egy pillanatra ellankad a figyelmed, az ösvényen hófoltok vannak, változik a hó-jég keménysége, vagy egyszerűen csak megbotlasz. Egy egyszerű példa: kilazul a hágóvas hevedere, összeakadnak a lábaid

Ez csak egy gyakorlat volt, de jól látható, hogy is néz ki egy kicsúszás



Meredek havas-jeges terepen ha elveszíted az egyensúlyodat pillanatok alatt megtörténik a baj és azon kapod magad, hogy ezerrel csúszol lefelé. Legtöbbször a lefelé vezető úton, amikor már fáradtabb vagy és kevésbé koncentrálsz.

Ha a lejtőnek szép kifutás van, csak egy vidám szánkózás lesz...De ha nem így van (és általában nem így van), arra jobb felkészülni.

Egyáltalán nem elrettenteni szeretnénk, sokkal inkább néhány hasznos tanáccsal ellátni, hogy hogyan kerüld el a komolyabb sérülést. Az önfékezés technikáját nem elég elméletben ismerni, de ha tudod mit kell tenned az is több a semminél.

Miért érdemes megismerni különböző technikákat?

Mert nem tudhatod előre, hogy milyen lesz a kicsúszás. Elképzelhető, hogy hason csúszol, de az is lehet, hogy fejjel lefelé a hátadon. A cél röviden, mindig ugyanaz. Minél gyorsabban hasra fordulni, lábaidat felemelni és a csákányt teljes súlyoddal a hóba nyomni. Pontosan így:

maxresdefault_g

A helyes testtartás - hogy minél gyorsabban megállj és elkerüld a sérülést

  • Lefelé nézel a csákány tüskéjének irányába - így tudod a legnagyobb erőt kifejteni - gyorsabban fogsz megállni
  • Hassal ne feküdj rá a hóra, a felemelt lábakkal a térdeiden és a csákányon támaszkodj
  • Érdemes a lábakat kissé szétnyitni, így stabilabb vagy és nem fogsz oldalra elbillenni

2016-12-14_1327_001

Mik a szabályok, mire figyelj?

A gyakorláshoz:
1. Válassz biztonságos, nem túl meredek terepet - jól belátható, egyértelmű kifutás, nagy kövek és szakadék nélkül, ahol akkor sem történik bajod, ha valamit nem jól csinálsz
2. Legyen rajtad sisak és ne használd a jégcsákány csuklóhevederét - (akár le is veheted)
3. Emeld fel a lábaidat és az elején semmiképpen se viseld a hágóvasat, mert ha csúszás közben leteszed a lábadat véletlenül, kicsavarja a bokádat.
4. A csákány mindig hegy felőli kezedben legyen, a csőre hátrafelé nézzen
5. A csákányt emeld a vállaid fölé, de maradjon távol az arcodtól (fordítsd el az arcod és nézz lefelé) - a másik kézzel pedig úgy fogd meg, hogy eltakard a jégcsákány tüskéjét (ez segít abban, hogy NE szúrd magad hasba)

Oktató videó - avagy nézzük meg milyen ez a valóságban és mit kell tenni. Kicsúszás megfékezése lépésről, lépésre

Az alábbi videóban a fentieket részletesen megnézheted.


Fontos tudnod, hogy ezt a videót mindössze figyelemfelkeltés céljából tettük közzé.

Az itt látottakat egy tanfolyamon, hegymászó oktató segítségével lehet elsajátítani, begyakorolni. Ha érdekel az ilyesmi, akkor ezt velünk a téli magashegyi tanfolyamon teheted meg.


Mi az téli magashegyi tanfolyam?


Magas-Tátra, téli hegymászótanfolyam

Tulajdonképpen a havas, jeges terepen történő biztonságos hegymászást tanulod meg ezen a tanfolyamon.

Legyen szó téli magashegyi túráról/mászásról vagy egy nyári gleccsertúráról 3-4000 méter felett. A sokak által célként kitűzött alpesi csúcsok (pl: Mont Blanc, Grossglockner) megmászáshoz elsajátíthatod a megfelelő technikai tudást. Gleccserjárás, mentés a hasadékból, kicsúszás, hágóvas és jégcsákány használata, standolás hóban-jégen, lavina biztonsági ismeretek stb...

A tanfolyam sikerességét az oktatód igazolja, hivatalos vizsga nincsen.

Tény, hogy az Alpok fenn említett nagy és híres csúcsaihoz, gleccserjáráshoz kapcsolódoan itt tanulod a legtöbbet, de ha biztonságosan és önállóan akarsz mozogni a hegyekben, akkor a másik két (alapfokú, nyári magashegyi) tanfolyamot is végezd el.

Bővebb információ a téli magashegyi tanfolyamról itt.

Rocky Mountain