Ezért nehezebb dió egy 5000-es mászás, mint egy 4000-es

by: Zsolt Rényi

Category: , ,

Nyilván nehezebb egy átlagos 5000-es hegyet megmászni, mint egy átlagos 4000-est. Nem ez a kérdés... hanem az, hogy mi mindenre kell felkészülnöd akkor, amikor elhagyod az Alpok könnyebb 4000-eseit, hogy Ázsia vagy Afrika "kezdő" 5000-eseire feljuss. Összeszedjük, hogy milyen nehézségekkel fogsz szembesülni, amikre esetleg kevésbé számítasz. A túra/technikai nehézségekről a múltkor értekeztünk, most jöjjenek inkább a földrajzi-kulturális kihívások.

E listából jó néhány tétel bagatell dolognak tűnhet egyenként - de amikor egy új kulturális közegben, új helyzetben vagy (fáradtan, esetleg egy kiadós hasmenéssel bajlódsz), akkor bizony össze tudnak adódni ezek a tényezők. Az így felépülő kimerültség és enyhe melankólia a csúcsmászásodba kerülhet. Vagy rosszabb esetben: rossz döntésekhez, hibákhoz vezet.

13710002_1046529042091635_5748817626851897531_n
A 2016-os Elbrusz csapat - itt mindenki feljutott a csúcsra


Mit tudsz tenni ellenük? Már maga az, hogy lélekben-fejben felkészülsz rájuk, óriási előnyt jelent. Némely dolog pedig olyan, hogy "kicsiben" fel tudsz készülni rájuk Európában, ha kellő rutint szerzel és megismered a határaidat minden téren; nem csak állóképességben, de a kényelmetlenségek elviselésében, alváshiányban, vagy épp váratlan helyzetek kezelésében.

IMG_5178
Elgyötört, de mégis vidám arcok a Damavandon


No de, vágjunk is bele:

  1. Nincsenek jól kiszolgált felszerelt menedékházak, ahol tök jó finom kaját adnak, kiszolgálnak, relatíve kényelemben van. Nincs fűtés a házakban. Ha nincs megfelelő ruhád, a folyamatos fázás nagyon kimerítő.
  2. Mindent magadnak kell megcsinálnod. Ha fáradt vagy, akkor is kell rendes kaját főznöd, akkor is el kell menned ivóvízért...A kényelmetlen, nomád, puritán körülmények között egyértelmű, hogy mindenki kevésbé tud pihenni. Még a túravezetőknek is érezhetően nehezebb élet, mint egy európai menedékházban berendelni a 3 fogásos vacsorát és várni a tiszta asztalnál.
  3. Nagyobb távolságok, hosszabb napok. Az Alpokban (normál utas, max PD nehézségű négyezresekről beszélünk továbbra is) sokszor 2-3 óra alatt felérsz a menedékházba. A csúcsmenet oda-vissza sokszor 5-7 óra alatt megvan. Ezzel szemben Ázsiában nagyobbak a hegyek, nagyobbak a távok, fárasztóbbak a napok. A menedékházig 4-6, de akár 7 óra is lehet az út. A csúcsmászás 8-12 de akár 13-14 óra is tud lenni oda-vissza.
  4. Baromi korán kelsz a csúcsmászás napján. Ebből az következik, hogy sokat mész sötétben. A Kazbeken például - hajnali 3-as indulás, hideg szél, a Nap első sugarai már jócskán 4500 fölött jönnek. Addig bizony ki kell húzni a 3 órát a sötétben.
  5. Nincs sör. Van akinek ez komoly kényelmetlenség pszichésen. :)
  6. Nincs rendes WC, tisztálkodás totál felejtős. Napokon át, nem csak egy hétvégére. Utóbbi pszichésen lehet nehéz, ha nem vagy hozzászokva.
  7. Ivóvíz sokszor csak olvasztással állítható elő vagy kicsit gyalogolni kell érte.
  8. Magasabb a hegy, magasan alszunk: nehezebb akklimatizálódni úgy, hogy rögtön 3500-3800 méteren alszol (ez a körülmény pl a Kazbeknél fennáll, de a többi hegynél fokozatosabban éred el e magasságot).
  9. Ezek miniexpedíciók - olykor nem lehet bizonyos dolgokat pontosan leszervezni. Kell a tisztelet, a türelem és a jó alkalmazkodó képesség. Kicsit spontán is történnek dolgok. (Vagy nagyon :)) Csúszhatnak a napok. Svájcban ha 5-ig megy a felvonó, akkor 5-ig megy a felvonó. Grúziában vagy Oroszországban ha a jeepes fiú azt mondja, hogy 3-ra jön, akkor 1 és 5 között fog megjelenni, de lehet, hogy fel kell hívni, mert azt hitte, hogy csak másnap kell jönnie. A túravezető ott van, hogy intézkedjen, de az elvárásaid terén fel kell készülni az ilyen esetekre.
  10. Mivel szervezetünk eltérő ütemben akklimatizálódik, ezért előfordulhat olyan helyzet, amikor az erősebb túrázók feljebb, a gyengébbek pedig lefelé mennek. Ilyenkor ketté válik a csapat. (Ez inkább magasabb hegyekre jellemző, de előjöhet az Elbruszon is például.) Ilyen esetekben a túravezető döntése és instrukciói alapján előfordulhat, hogy a túrázó, alacsonyabb magasságokban, biztonságos terepen egyedül, a túravezető jelenléte nélkül teszi meg a távot két tábor között.
  11. Betegség is könnyebben előfordulhat - pl: gyomorrontás. Erre nagyon kell figyelni, különösen a mászás előtt. A hegyről leérve nyilván többet lehet kockáztatni az éttermekben és az utcai árusoknál :)

2

Nyomtaposás az Elbruszon

Van persze még számos kulturális különbség és érdekesség, mint például a "poszt-szovjet autóvezetési stílus" (ami keletre haladva csak egyre durvább), de ezek a mászásodat, a teljesítményedet a hegyen nem befolyásolják.

Ez már a második blogposzt, ami 5000-esek megmászásának nehézségeiről, kihívásairól beszél. Az örömökről, az eszméletlen és semmihez nem fogható élményről eddig keveset beszéltünk :) ...de ezeket talán magadtól is el tudod képzelni.

Tudod, sokan mondják azt, hogy az 5000 méter vízválasztó a hegymászásban.

Fejben mi Európaiak 5000-ig kalibráljuk magunkat. És épp ez a magasság az, ameddig különösebb akklimatizáció nélkül mászik csúcsot az ember. 5000 fölött kezdődik az, hogy legalább egy akklimatizációs menetet berakunk a programba - amikor felmegyünk magasra és visszaereszkedünk alacsonyabban aludni.

2

Szép idő van, mégis be vannak öltözve a fiúk. A csapat éppen akkor ért a csúcsra, amikor elkezdett odasütni a Nap. Előtte 5 órát küzdöttek az elemekkel.

Egy ötezres megmászása egyértelműen megváltoztat.

Itt már mindenki szenved egy kicsit (vagy egy kicsit jobban) a magasságtól. Itt már nem lehet pusztán kondiból kitolni a hegyet, itt többet kell lélekben és előkészületekben tenni a sikerért és a biztonságért. 5000-es hegyeken sokkal jobban érzed azt, hogy milyen kis pötty vagy valójában. Fura módon ez az érzés sokakat felszabadít - ezért is térnek vissza és másznak egyre magasabbra.

A következő értekezésünkben konkrét és tanulságos sztorikról olvashatsz.

Rocky Mountain