A sikertelen Mont Blanc mászás okai – segítünk, hogy Te ne kövesd el ezeket a hibákat

by: Lukácsa Laca

Category: , ,

Több száz 4000-es megmászása után azt elemezgettük, hogy mik vezetnek a sikertelenséghez, milyen tényezők kényszerítik visszafordulásra a mászókat a csúcstámadás napján. Bizonyára találsz itt olyan dolgokat, amiket Te biztosan nem követnél el, de mások hibáiból szintén sokat lehet tanulni.

A sikertelen Mont Blanc csúcstámadás leggyakrabban előforduló okait az alábbi négy kategóriában foglaltuk össze:

  1. Nem megfelelő/hiányos felszerelés
  2. Nem megfelelő fizikális, technikai vagy mentális felkészültség, akklimatizáció hiánya
  3. Időjárási problémák
  4. Egyéb tényezők, amikre azért szintén érdemes figyelni

IMG_3195

1. Nem megfelelő/hiányos felszerelés

Az egyik leggyakoribb probléma a nem megfelelően kiválasztott felszerelés. Ami igazán kritikus az a bakancs és a kesztyű. Ha feltöri a bakancs a lábad vagy nem szigetel megfelelően biztosan kínszenvedés lesz az egész túra és minden lépésnél azt fogod várni, hogy mikor ér már véget a kálváriád.

Hátizsákot, túrabotot, polár pulcsit vagy kabátot kölcsön lehet kérni, illetve nem feltétlenül szükséges a legdrágább terméket megvenned. A bakancson viszont semmiképpen nem érdemes spórolni. Bakancsválasztási tanácsainkat itt találod.

900-2

A kesztyű szerepét nagyon gyakran alábecsülik a túrázók...

...talán azért mert sokak fejében ez egy "kiegészítő" ruhadarab. A hegyen kicsit más a helyzet. Túravezetőink minimum 2 pár kesztyűt visznek magunkkal, de nem túlzás a három sem. Egy vékony polár/softshell kesztyű hűvös időre. Egy meleg kesztyű, ami nagy hidegben is megfelelő szigetelést nyújt. (A Mont Blanc csúcsnapon 0 és -15 fok között bármi előfordulhat, de volt olyan júniusi mászásunk, ahol mínusz 23 fok volt.)

kesztyu

Vedd számításban a változó hőérzetet is.

Szélcsendes, napsütéses időben, folyamatosan gyalogolva kevésbé érzed a hideget, de ha a hideg széllel párosul, akkor kellemetlen meglepetések érhetnek. A mínusz 10 fokot 30 km/h-s széllel rögtön mínusz 20-nak fogod érezni. (A wind chill - vagyis a szél hűtő hatása/hideg érzet a csupasz bőrfelületre vonatkozik, ami ellen megfelelő szélálló rétegekkel tudsz védekezni.)

A hőérzet a levegő hőmérséklete és a szélsebesség összefüggésében

IMG_0011


Sosem árt ha beteszel egy tartalékkesztyűt is, mert előfordulhat, hogy a másik elázik vagy elveszíted. Akár egy régi síkesztyű is megteszi.

Röviden: legyen jó, megbízható bakancsod és 2-3 pár kesztyűd.

2. Nem megfelelő fizikális, technikai vagy mentális felkészültség, akklimatizáció hiánya

A teljes körű és alapos felkészülés nélkül sem esélytelen a hegy megmászása, de valószínűleg kevésbé lesz élvezetes.

Mit javaslunk, hogyan készülj?

A fizikális felkészülés oroszlánrészét itthon is elvégezheted, például a Mont Blanc edzésterv segítségével, de a technikai felkészülést is figyelembe véve, mindenképpen ajánljuk bemelegítő túrák beiktatását a Mont Blanc előtt.

toltsd-le-Mont Blanc edzésterv

 

Tehát, ne a Mont Blanc legyen az első találkozásod az alpesi hegyekkel és a gleccserekkel.

Ha még kezdő vagy és nem jártál 3000 méter felett, alpesi környezetben, akkor az alábbi túrákat ajánljuk felkészülésnek:

Grossvenediger, Grossglockner, Gran Paradiso

Hegyek

Ha már jártál gleccseren, de még nem voltál 4000-esen, akkor elegendő a Gran Paradiso, amit akár közvetlenül a Mont Blanc előtt is beiktathatsz.

A Gran Paradiso + Mont Blanc program ugyan hosszabb mint a normál Mont Blanc túra, de a statisztikáink szerint, ezzel a verzióval 90% feletti a csúcssiker. Magyarán, aki eddig eszerint vágott neki a Mont Blancnak általában feljutott a csúcsra.

A fizikai és technikai felkészülést tehát egy edzésterv és néhány bemelegítő túra kipipálhatod.

Mentálisan szintén felkészítenek az előbbiek, hiszen már tapasztalattal vágsz neki a Mont Blancnak. Ismered a felszerelésedet, tudod, mit és hogyan pakolj, mit vegyél fel, hogy ne legyen túl meleged, de ne is fázz. Ismered a hegyi időjárást és a várható körülményeket, tudod, hogy nagyjából hol a teljesítőképességed határa.

A hajnalban induló csúcstámadás, a fizikai és a magasság okozta megterhelés miatt elfáradsz, de mivel már voltál hasonló helyzetben, könnyebben meg tudod magad győzni arról, hogy menni fog.

Elhiszed, hogy sikerülni fog és ha fáj is, de megteszed még az utolsó 200 métert.

Ha lélekben is felkészülsz a nehézségekre, sokkal jobbak a csúcsesélyeid. A legtöbb esetben a nem megfelelő mentális felkészülés okozza a visszafordulást. Erről bővebben itt olvashatsz.

Kazbek 5047 m

Akklimatizáció

A 4000 méteres magasság már hatással van a szervezetre, előfordulhatnak a magashegyi betegség tünetei. Tapasztalataink szerint ezek az esetek túlnyomó részében enyhék, de ez mindig a helyszínen derül ki, nem lehet előre megmondani.

Mi az ami segíti az akklimatizációt?

  • ha kipihenten érkezel a túrára
  • ha megfelelő mennyiségű, napi 2,5-3 liter folyadékot fogyasztasz - a legjobb ha vizet és izotóniás italokat vegyesen. (Az alkohol fogyasztás biztos nem fog segíteni.)
  • ha komótos, kimért, egyenletes tempóban haladsz felfelé
  • odafigyelsz az étkezésre is
  • ha a túra előtt nem több mint 2-3 héttel jársz magasan (pl: Mont Blanc előtt 2 héttel felmászol a 3798 méter magas Grossglocknerre vagy a Grossvenedigerre)
  • ha odafigyelsz az alapos fizikális felkészülésre - ha rendszeresen sportolsz a szervezeted is könnyebben fog alkalmazkodni a ritka levegőhöz.

grossvenediger-ferrata-DSCN5840-2_0

 

Időjárási problémák

Az időjárási tényezőket lehetetlen befolyásolni, de a különböző körülményekre fel lehet készülni. Alapvető, hogy 3000 méter felett az Alpokban igen nehéz jósolni. Az időjárás előrejelző oldalaknak nagyjából 1-2 napra előre lehet hinni, de ez is tényleg csak egy "jóslás". Vagy bejön vagy nem.

Érdemes a direkt hegyi meteorológiával foglalkozó oldalakra támaszkodni, de a menedékházaktól vagy az adott régió dedikált oldalairól is lehet tájékozódni.

chamonix_idojaras

Pl: Chamonix Weather, Meteo Blue, Mountain Weather Forecast

Az általános nagy gyűjtő oldalak nem igazán jók erre - pl: AccuWeather/Freemeteo. Ezeket inkább hagyd meg a városnézős napokra.

A Mont Blanc egyébként különösen szeles hegy hírében áll, hiszen a környező csúcsok nem árnyékolnak. Többek között ezért is fontos, a megfelelő felszerelés és öltözködés.

A 4000-es csúcsok esetében már érdemes egy tartaléknappal is számolni, így egy új esély nyílhat a csúcstámadásra rossz idő esetén. Itt nehezítő körülmény, hogy a Mont Blanc népszerűsége miatt a normál úton lévő menedékházakat hónapokra előre le kell foglalni és sokszor lehetetlen két egymás követő éjszakára helyet kapni. Lemondás esetén nem jár vissza a szállás ára.

További problémák, amikre számítani kell: köd, hóvihar, hóolvadásból adódó kőhullás

 

Egyéb tényezők, amikre azért szintén érdemes figyelni

Ismered meg az útvonalat alaposan

Ha nem vezetővel vagy olyannal vágsz neki, aki jól ismeri az útvonalat alaposan készülj fel az útvonalból. Az útvonal kereséssel eltöltött idő vagy az információ hiányból adódó banális hibák gyakran vezetnek sikertelenséghez a csúcsnapon.

Tedd fel magadnak a kérdéseket:

  • ismerem a menedékházak/táborhelyek/egyéb fontos tájékozódási pontok helyzetét?
  • ismerem az esetleges menekülési útvonalakat? Van olyan pont ahonnan már nehéz/lehetetlen visszafordulni?
  • ismerem az útvonal kulcsrészeit, tisztában vagyok a technikai nehézségekkel?

Készíts felszerelés/pakoló listát

Listát készíteni egyáltalán nem amatőr dolog és nem nem szégyen. (Az viszont ciki, ha 4000 méteren derül ki, hogy lenn maradt a kesztyű vagy a hágóvas.) Biztasson a tudat, hogy 20-30 éves tapasztalattal rendelkező vezetőink a mai napig használják ezt a remek találmányt, felszereléslistával készülnek minden túrára/mászásra. Egyrészt kisebb eséllyel hagysz otthon vagy a menedékházban valamit, másrészt csúcstámadás hajnala is kevésbé lesz stresszes.

Tipp:

Tervezd meg, találd ki előre, hogy a csúcsnapon milyen felszerelésre lesz szükséged, milyen rétegeket használsz, miből viszel magaddal tartalékot és mindezt, hogyan és hova pakolod el a hátizsákba.

Figyelj a megfelelő étkezésre

A csúcstámadás napján különösen sok múlhat az étkezésen, így ennek tervezését sem érdemes megspórolni.

Ha energiaszeletekkel vagy zselékkel készülsz, próbáld ki otthoni sportolás közben, hogy milyen a hatásuk. Sokaknál ugyanis gyomorbántalmakat okozhatnak, ami nem túl szerencsés ha a hegyen derül ki.

Mindenképpen olyannal készülj, ami gyorsan elfogyasztható és a körülmények (pl: időjárás, magasság, fáradtság) függetlenül jól esik. Minden túrád után érdemes felírni, hogy mit és mennyit ettél, ez segíthet a későbbiekben ha megszeretnéd tervezni a csúcsnapra szánt étel mennyiségét. Érdemes jól elérhető helyre pakolni, hiszen sokszor útközben fogsz enni, de ezzel értékes perceket spórolsz meg és elkerülöd, hogy a megállás során átfagyjanak a végtagjaid.

 

Rocky Mountain